Challenge us
menu

SEO Roundup februari 2019: Met o.a. 3 updates over Google Search Console!

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Februari 2019 zit er alweer op en dat betekent dat het tijd is voor de tweede SEO round-up van 2019!

 

Alweer een nieuwe Google algoritme-update, nu al gebombardeerd tot de Valentine Update

In de week van Valentijn zijn weer veel schommelingen gemeld door webmasters wereldwijd. Met name publishers "klagen" over een verlies van visibility en traffic.

Heb je het gevoel dat jouw website geraakt is? Geen paniek, het heeft meestal geen zin om je op trucjes te richten waarmee je inspeelt op de update. Het is altijd een goed idee om je content nog informatiever en rijker te maken. Voeg bijvoorbeeld nieuwe relevante informatie toe of voeg relevante afbeeldingen en/of video's toe.

 

Intern linken naar parameter-URL's kan leiden tot verwarring bij Googlebot

John Mueller van Google heeft in een hangout aangegeven dat het intern linken naar URL's met parameters zorgt voor het versturen van gemengde signalen naar Googlebot. Als voorbeeld noemt Mueller het intern linken naar een URL met een UTM-tag, terwijl het canonical element verwijst naar de variant zonder URL. Door de interne link(s) naar de URL met parameter te sturen, stuur je waarde door naar deze URL. Hierdoor kan het zijn dat Google de variant met parameter verkiest boven de variant zonder parameter.

Mueller geeft aan dat dit voor alle soorten parameters geldt. Dus ook wanneer je filters zijn opgebouwd met parameters kan dit voor verwarring zorgen. Voorkom dat je intern linkt naar parameter-URL's. Als het, in het geval van filtering, eigenlijk niet anders kan, sluit ze dan uit in je Robots.txt. Hierdoor zal Google deze URL's uberhaupt niet crawlen. Let op: een disallow in robots.txt zorgt er niet voor dat de parameter-URL('s) uit de index verdwijnen. Zorg er dus voor dat je de juiste disallow regels instelt voordat je eventuele parameter-URL's live zet.

 

Google geeft TestMySite een flinke update

Google's tool TestMySite, waarmee je onder meer aanbevelingen krijgt om je websitesnelheid te verbeteren, heeft een flinke update gekregen. Met deze tool krijg je een volledig overzicht van:

  • De snelheid van zowel je volledige website als van individuele (landings)pagina's

  • Of de website- of paginasnelheid is verbeterd of verslechterd in vergelijking met de afgelopen maand
  • Of de website- of paginasnelheid snel, gemiddeld of langzaam is
  • Hoe de website- of paginasnelheid zich verhoudt tot de website- of paginasnelheid van de belangrijkste concurrenten
  • Hoeveel impact de websitesnelheid heeft op de omzet
  • Een uitgebreid overzicht met aanbevelingen om de snelheid van maximaal vijf (landings)pagina's te verbeteren
  • Een complete rapportage van al deze informatie om te delen met het team

Bekijk hier de vernieuwde weergave van TestMySite

 

Google Search Console brengt een nieuwe feature uit voor product markup

Google Search Console heeft een nieuw rapport toegevoegd aan haar dienst. Met behulp van het productrapport is het voor e-commercewebsites, die schema.org hebben gentegreerd op productniveau, mogelijk om de product markup prestaties te bekijken en te managen. Gebruikers krijgen meldingen wanneer er fouten of waarschuwingen zitten in de markup van de producten. Wanneer een fout of waarschuwing is opgelost, kan het productrapport worden gebruikt om de oplossing te valideren.

 

Google featured snippet combineert content van verschillende websites tot n resultaat

De nieuwe featured snippets van Google voegen content van verschillende websites samen tot n resultaat. Volgens Google kan er hierdoor een completer antwoord gegeven worden op informatieve zoekresultaten. Er wordt niet direct getoond van welke bron Google deze informatie verzamelt. Daarnaast worden er veel verschillende bronnen onder het resultaat weergegeven die vergelijkende antwoorden geven. Dit kan mensen ervan weerhouden om verder te scrollen.

Google heeft inmiddels gereageerd op de kritiek van webmasters. Zij geeft aan dat zoekmachinegebruikers, dankzij de 'gecombineerde informatiesnippet', de mogelijkheid krijgen om verschillende antwoorden van websites in n overzicht te zien.

 

Google Search Console stuurt notificaties bij grote dalingen in verkeer/klikken

Google stuurt nu notificaties vanuit Google Search Console wanneer er een daling wordt opgemerkt in klikken naar je website. Dit vergelijkt Google met de data van de weken ervoor. Google stuurt deze notificaties naar geverifieerde eigenaren in Search Console. Een voorbeeld van de notificatie:

 

Google kondigt domain properties aan in Google Search Console

Google adviseert om alle versies van een website - http, https, www en non-www - te verifiren in Google Search Console. Dit maakt het voor website-eigenaren moeilijk om alle data van het hele domein in n beeld te krijgen. Om dit te vergemakkelijken kondigt Google nu zogenaamde "domain properties" aan.

In een domain property kun je data vinden van alle URL's die onder een domein vallen, waaronder bijvoorbeeld subdomeinen of aparte mobiele websites. Dit wordt in de komende tijd al uitgerold.

 

Disavowen in 2019

In oktober 2012 rolde Google de Disavow tool uit. Met de tool kun je via een text file bij Google aangeven dat het links van een bepaalde website of pagina naar je website niet mag volgen. Sinds Penguin 4.0 is het disavowen van links echter overbodig voor sommige sites, aangezien Google de onnatuurlijke links toch al negeert. Je hoeft je geen zorgen te maken als:

  • Je links krijgt van spammerige sites van lage kwaliteit die automatisch linken naar miljoenen websites
  • Je links krijgt van directories, die inhoud tonen van de Gouden Gids of DMoz
  • Je links krijgt van sites die volgens bepaalde tools als slecht worden beoordeeld. Als een tool je kan vertellen welke links je een disavow moet geven, worden ze waarschijnlijk toch al genegeerd.

Toch kan het disavowen van links een positief effect hebben op je website. Als het algoritme van Google namelijk ziet dat je veel slechte links krijgt, dan zal het ook voorzichtiger kijken naar de andere links naar je website. Om dat te voorkomen kun je dus het best gebruikmaken van disavows.

De links die wl een disavow moeten krijgen, zijn de links die in strijd zijn met Googles richtlijnen. Bijvoorbeeld:

  • Betaalde links
  • Betaalde artikelen die links bevatten
  • Links die voortkomen uit reviews, nadat gratis producten zijn aangeboden
  • Links verkregen door het aanbieden van een tool of widget
  • Links die in de footer van html-themas staan die je hebt gedistribueerd voor linkbuilding
  • Elke andere link die je nerveus zou maken als je aan het webspam team van Google moet uitleggen hoe je die hebt verkregen

Als je een aantal van deze links krijgt, is het niet erg. Pas als je ze in grote aantallen verkrijgt, kan het de moeite waard zijn om ze te disavowen. Zie de volledige lijst met de soorten links die een disavow moeten krijgen hier.

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24