April 2019 zit er alweer op en dat betekent dat het tijd is voor de vierde SEO round-up van 2019!
Vanaf 5 april merkten webmasters wereldwijd op dat bepaalde pagina's plotseling volledig uit de index waren verdwenen. Op 7 april bevestigde Google via Twitter dat er daadwerkelijk een probleem is met het verdwijnen van URL's uit de Google index. Ze gaven daarbij niet aan wat de oorzaak van dit probleem is en ook niet of je zelf iets aan dit probleem kunt doen. Op 11 april bevestigt Google via Twitter dat het "indexing probleem" volledig is opgelost. Heb je dus (tijdelijk) een aantal van je URL's niet teruggezien in de Google index? Dan zou dit inmiddels weer verholpen moeten zijn.
The indexing issue has now been fully resolved. We apologize for the inconvenience. We appreciate your patience as we restored normal operation.
Google SearchLiaison (@searchliaison) 11 april 2019
Op 15 april heeft Google Webmasters een update gegeven over een bug in Google Search Console die samenhangt met de algemene de-indexing bug van 5 april. Ze hebben bevestigd dat de cijfers die worden getoond in het dekkings- en prestatierapport niet actueel zijn en dat de URL inspecteerfunctie mogelijk ook geen livevoorbeelden laat zien.
Door deze bug in Google Search Console werden er in sommige gevallen nog prestatiedalingen getoond, terwijl deze al hersteld waren, aangezien het de-indexingprobleem na een aantal dagen weer opgelost was. 25 april lieten ze weten nog steeds bezig te zijn met het oplossen van het probleem en het updaten van de nieuwste statistieken.
Het is tijd om wat meer de focus te leggen op afbeeldingen. Verschillende tools die de zoekresultaten monitoren zien een toename van afbeeldingen in de zoekresultaten. Deze afbeeldingen staan in de zogenaamde "image search result box", zoals te zien is in onderstaande afbeelding.
Afbeeldingen worden nu in 1/3e van de gevallen getoond in de zoekresultaten. SEOClarity laat zien dat de zichtbaarheid van afbeeldingen in de top 10 is gestegen van 24% naar 34%. De toename is begonnen rond 13 april.
Google heeft data gedeeld over de snelheid van website sinds de Google Speed Update in juli 2018. Google zag dat de langzaamste websites (1/3e van alle websites) een snelheidsverbetering zagen van 15 tot 20% in 2018. In verhouding: in 2017 zat er geen verbetering in dit segment. Voor eerdere informatie over de Google Speed Update kun je lezen in onze round-up van juli.
Google is op dit moment aan het experimenteren met een nieuwe GoogleBot die websites kan renderen zoals een Google Chrome browser. Martin Splitt, developer bij Google, heeft dit op 11 april bevestigd. Hij geeft aan dat het effect in sommige gevallen ook al zichtbaar is. Deepcrawl heeft een screenshot gemaakt wat voor de GoogleBot normaal mogelijk is om te renderen en een screenshot met de nieuwe rendering mogelijkheden. De huidige GoogleBot staat gelijk aan de Chrome 41 versie. De nieuwe versie staat gelijk aan de Chrome 69 versie. Dit reduceert de renderproblemen van nieuwe/moderne websites die gebouwd zijn in AJAX en JavaScript.
Op basis van een vragenlijst die Google aan Google My Business gebruikers heeft voorgelegd, stelt Optimisey.com dat big G stappen zet naar een agressiever verdienmodel voor Google My Business.
In de vragenlijst krijg je vragen voorgelegd die sterk doen vermoeden dat Google aan het overwegen is om bepaalde onderdelen van Google My Business alleen beschikbaar te maken tegen een maandelijkse fee. De meest tot de verbeelding sprekende features die Google lijkt te willen gaan "moneytizen":
When a customer messages a business that offers the same services as you, Google will show your business to the customer so they can message you too. This will help you get more leads from Google.
Wat dit feitelijk betekent is dat wanneer iemand specifiek op een betaald bedrijf zoekt, je dus kunt betalen om onder de resultaten van jouw concurrent te komen.
Voor alle, in totaal 15, features die Google mogelijk tegen betaling beschikbaar wil maken, verwijzen we je door naar het uitgebreide artikel van Optimisey.
Laten we voorop stellen dat een dergelijke vragenlijst natuurlijk niet betekent dat ze dit ook daadwerkelijk gaan doorvoeren. Maar vaak is dit wel het begin. Natuurlijk biedt deze manier van advertising ook kansen vanuit een marketing-perspectief, maar je kunt je ook afvragen of Google hiermee niet doorslaat met het nog meer uitmelken van hun services. Wat vind jij? Laat het ons weten in de comments.
Breadcrumbs geven het pad naar een bepaalde pagina op je website weer en worden onder titels in zoekresultaten getoond. Door een bug kunnen breadcrumbs op mobiele apparaten wijzen op niet-gerelateerde URL's. Dit kan invloed hebben op indexering.
Als je denkt dat je paginas zijn aangetast, kun je de door Google geselecteerde canonical URL zien door de URL van de pagina in de URL inspection tool van Search Console in te voeren. Is er een betere canonical URL dan degene die verschijnt? Volg dan deze stappen om een nieuwe aan te bevelen.
Beste Fullservice Digital Agency '24