Yahoo! en Microsoft kwamen tot een overeenkomst in 2009 na verschillende voorgaande (deels) mislukte overnamepogingen. In de zomer vorig jaar (2010) werden de eerste concrete stappen gezet en werd de samenwerking voor de buitenwereld langzamerhand zichtbaarder in de vorm van de zogeheten Microsoft-Yahoo! Search Alliance. De Search Alliance gooit kreten in de strijd als powerful, competitive en zou nieuwe keuzes voor zowel adverteerder als internetgebruiker mogelijk maken. We zijn nu een tijdje verder en wat betekent het nou echt voor u en ons? Een samenwerking, ja en?!
In met name het buitenland leidde de samenwerking in de zoekmachinewereld tot lichte opschudding. Yahoo! en Bing (Microsoft) hebben tenslotte een groter marktaandeel in het buitenland dan in Nederland. Google verslaan lijkt onmogelijk, maar door de nieuwe samenwerking zijn de deuren voor Yahoo! en Bing wel opengegaan om een belangrijkere speler in de markt te worden. In de eerste plaats zou de samenwerking Microsoft meer mogelijkheden bieden om verder te (kunnen) innoveren en in de tweede plaats zouden beide partijen een meer concurrerende markt creren door het grotere marktaandeel. Experts voorspelden een markt die scherper zou worden.
Laten we eens kijken hoe het nu in de Verenigde Staten ervoor staat. Bing.com heeft in maart 2011 in de Verenigde Staten een aandeel van 14% gehaald, een stijging van 6% t.o.v. de voorgaande maand. Ook search.yahoo.com kent een stijging, in tegenstelling tot Google waar een daling van 3% is gemeten. Bing-powered search kent zelfs een marktaandeel van 30%.
Bron: https://searchengineland.com/bing-yahoo-pass-30-search-engine-market-share-hitwise-says-72565
Concreet zal de zoekmachinetechnologie van Bing in Yahoo gentegreerd worden. Dit is zichtbaar door een kleine vermelding onderaan powered by Bing . Natuurlijk wordt de kennis (algoritmen) van Yahoo! bij deze overgang niet zomaar overboord gegooid en benut daar waar mogelijk.
Wat betreft de tools om te adverteren, vindt er ook een overgang plaats van Yahoo! naar Microsoft. De integratie van Yahoo! adverteerders naar het Microsoft AdCenter is momenteel alleen nog maar volledig rond voor de Verenigde Staten en Canada. Dit jaar stond Groot-Brittanni en Frankrijk gepland. Microsoft meldt echter dat de overgang voor deze beide markten dit jaar toch nog niet gaat gebeuren. De overgang van alle zoekresultaten in Yahoo naar powered-by-Bing resultaten moet volgens planning in 2012 voltooid zijn voor alle Europese landen.
Toch leidt de overgang tot verwarring: Waar moet ik me nou eigenlijk aanmelden, en waar adverteer ik dan? Logisch dat deze onduidelijkheid ontstaat, omdat we nu midden in de overgang zitten. Even de huidige stand van zaken op de rij gezet, betekent de Search Alliance het volgende. Als we willen adverteren in Singapore, Frankrijk en Groot-Brittanni, dan kunnen we inmiddels op Bing adverteren via het Microsoft AdCenter. Voor die landen zullen we ook een account bij Yahoo! moeten maken als we ook willen adverteren in het Yahoo! (zoek)netwerk. Dit staat in kleine lettertjes vermeld bij het aanmaken van een advertentiegroep, maar viel ons in eerste instantie niet direct op.
Willen we adverteren in de Verenigde Staten en Canada, dan hebben we genoeg aan het Microsoft AdCenter. Voor die gebieden zullen de advertenties (via het AdCenter) op zowel Yahoo! als Bing tevoorschijn te komen.
Adverteren op Yahoo! en Bing in de overige landen gaat nu nog via Yahoo! Search Marketing. Als adverteerder hoeven we verder niks te doen op dit moment. We krijgen vanzelf een melding als er een overgang plaats zal vinden en wat we daarvoor moeten doen.
Dat er veel tijd gaat zitten in het verwezenlijken van een samenwerking en integratie als deze spreekt voor zich. We vragen ons af of de planning van 2012 voor alle Europese landen gehaald gaat worden. Hoe dan ook ziet het Microsoft AdCenter er veelbelovend uit en lijkt het redelijk gebruiksvriendelijk, zeker in vergelijking met Yahoo! Search Marketing. Natuurlijk zullen we u in komende berichten op de hoogte houden van onze bevindingen wat betreft het Microsoft AdCenter en Yahoo! Search Marketing en informeren we u verder over de ontwikkelingen van de overgang.
Geschreven door: Marloes Karman.
Bronnen: Microsoft
Beste Fullservice Digital Agency '24