Als je een tekst gaat schrijven heb je snel de neiging om heel veel over jezelf of over je bedrijf te willen vertellen. De link naar narcisme is gauw gelegd en teksten met zon narcistische inslag leiden al snel tot irritatie bij een groot deel van je bezoekers. Dit kun je deels voorkomen door vooraf je doelgroep te bepalen en je echt goed in te leven in de lezer.
De definitie van narcisme volgens Wikipedia is een vorm van gedrag dat gekenmerkt wordt door een obsessie met de eigen persoon (vaak het uiterlijk), egosme, dominantie, ambitie en gebrek aan inlevingsvermogen. Daar hebben we gelijk de essentie van dit blogbericht te pakken, want vooral dat laatste is zo ontzettend belangrijk om juist wl te doen als je kwalitatief goede teksten wilt schrijven. Teksten waar je lezer wat aan heeft en jij uiteindelijk je doel mee kunt bereiken. Een belangrijke eerste stap is altijd na te denken wat de doelgroep is voor de betreffende tekst en je in te leven in de lezer, oftewel: om een goed inlevingsvermogen te hebben.
In commercile teksten, zoals een tekst voor een website, wil je graag zoveel mogelijk vertellen over hoe goed je als organisatie bent of hoe goed een product of dienst is. Stop met opscheppen en stop met over jezelf praten! Zoals in een eerder blogbericht aangegeven, is het bepalen van de doelgroep voor elke commercile tekst of blogbericht van belang. Ik hoor je denken: voor elke tekst is de doelgroep voor onze organisatie toch altijd hetzelfde? Dat klopt misschien deels, maar hoe beter je erover nadenkt hoe meer je erachter komt dat dit per tekst en onderwerp toch anders kan zijn. Ga daarbij vervolgens een stap verder en verplaats je in die doelgroep, de mensen die de tekst lezen. Wat wil je als lezer zien en wat verwacht je als je de tekst onder ogen krijgt?
Allemaal leuk en aardig en het klinkt ook heel logisch, maar hoe kun je dit nu het beste aanpakken? Best lastig, vooral als schrijven niet in je bloed zit en het niet tot je primaire dagelijkse taken hoort. Ik raad altijd minimaal het volgende aan:
Verdiep je vervolgens ook in de stappen die de lezer mogelijk heeft doorlopen vrdat de lezer op jouw pagina uitkomt. Als je daar dan ook nog het doel aan toevoegt dat je zelf hebt met de tekst, heb je je fundament op papier. Op basis daarvan kun je keuzes maken over de inhoud, opbouw en layout.
Neem bijvoorbeeld een pagina over Facebook adverteren. De doelgroep bestaat grotendeels uit marketeers en ondernemers die meer willen weten over hoe adverteren op Facebook werkt. Zij hebben de behoefte of verwachting om te lezen wat het is, wat het hen oplevert en hoe je het precies moet aanpakken om dat te doen. Je doet er dus verstandig aan alineas op te nemen die vertellen wanneer en waarom je het inzet, welke mogelijkheden er zijn en wat je moet doen als je overweegt te gaan adverteren op Facebook. De invulling van elke alinea is dan vervolgens aan jou. Je weet nu al dat het er niet toe doet om een heel verhaal over je organisatie op te nemen. Enkele regels is voldoende, waarbij je direct de link moet leggen met Facebook adverteren.
Als je je inleeft in de stappen die een lezer vooraf doorlopen heeft, kun je je tekst ook beter afstemmen op de verwachting. Op een pagina die goed gevonden moet worden in zoekmachines, komt men in het ideale geval direct uit nadat de lezer een specifieke zoekopdracht gedaan heeft. De informatie moet dus 100% aansluiten bij die zoekopdracht. Doet de pagina dat niet (er ontbreken bijvoorbeeld koppen waar de zoekopdracht in voorkomt of de tekst is moeilijk scanbaar) dan zal de lezer mogelijk al snel afhaken.
Heb je een speciale actie waarmee je adverteert, dan maak je een landingspagina die past bij de behoefte. Stel je voor dat je een kortingsactie hebt, waarbij je als doel hebt dat mensen zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Als de genteresseerde vervolgens landt op de pagina, weet jij als schrijver dat hij of zij geklikt heeft op een advertentie waarin de kortingsactie gepromoot wordt. Als je nu de nadruk zou leggen op het formulier voor de nieuwsbriefinschrijving, dan creer je verwarring. Mensen verwachten na hun klik korting te kunnen claimen of in elk geval uitleg te krijgen hoe ze aanspraak kunnen maken op die korting. Vertel en laat dus duidelijk zien dat je korting krijgt als je je gegevens achterlaat.
Iedereen kan vertellen hoe goed een product is of hoe goed het bedrijf is. Juist een goed inlevingsvermogen is belangrijk om een effectieve tekst te kunnen realiseren. Denk vooraf altijd na over de doelgroep, de behoefte en over de stappen die een lezer doorlopen heeft voor hij of zij je tekst onder ogen komt. Neem de tijd om dit op papier te zetten zodat je een goede basis legt. Daarmee maak je het schrijven gegarandeerd een stuk gemakkelijker voor jezelf.
Auteur: Marloes Karman
Beste Fullservice Digital Agency '24