Google Shopping is de ideale manier om je producten, inclusief afbeelding en prijs te tonen in de zoekresultaten. Iedereen is tegenwoordig bekend met het fenomeen Google Shopping, wat tegenwoordig niet meer weg te denken is uit de zoekresultaten. Sinds de introductie van Google Shopping in 2012 moeten bedrijven die willen adverteren betalen voor de klikken op de zoekresulaten.
Middels nieuwe functionaliteiten zorgt Google ervoor dat deze klikken zo rendabel mogelijk zijn. Google stelt adverteerders in staat hun aanbod beter onder de aandacht van de desbetreffende doelgroep te brengen. En van deze innovaties is 'Merchant Promotions', het toevoegen van een speciaal label aan de bestaande Google Shopping resultaten.
Met Merchant Promotions stelt Google adverteerders in staat om speciale labels toe te voegen aan de Google Shopping resultaten. Deze speciale labels onderscheiden Merchant Promotions van de traditionele Google Shopping advertenties en triggeren bezoekers om op de advertentie te klikken.
Op dit moment zijn de Merchant Promotions alleen beschikbaar in Australi, Duitsland, Frankrijk, India, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De Google Shopping advertentie met de toevoeging van het Merchant Promotion label ziet er als volgt uit:
Het Amerikaanse bedrijf Wordstream heeft onlangs onderzoek gedaan naar de toevoeging van Merchant Promotions aan de Google Shopping campagne. De resultaten van deze case study zijn als volgt:
Vert. | Klikken | CTR | CPC | Kosten | Conv. | CPA | Conv.% | Omzet | ROAS | |
Shopping | 480,362 | 3,043 | 0.63% | $0.85 | $2,584.39 | 138 | $18.73 | 4.53% | $10,565.30 | 408.81% |
Shopping + MP | 507,945 | 3,211 | 0.63% | $0.83 | $2,655.33 | 188 | $14,12 | 5.85% | $12,290.50 | 462.86% |
5.74% | 5.52% | -0.21% | -2.94% | 2.74% | 36.23% | -24.58% | 29.10% | 16.33% | 13.22% |
Doordat de bezoekers gebruik maken van een door de adverteerder bedachte actiecode is de omzet niet evenveel gestegen als het aantal behaalde conversies. De omzet is wel met 16,33% gestegen door het gebruik van de promotiecode, deze omzet was er zonder Merchant promotions niet geweest.
Het belang van Merchant Promotions is duidelijk zichtbaar, de Return On Ad Spend (ROAS) is met 13,22% gestegen. Uiteraard is dit positief, let wel, de marges worden minder, dus kijk goed wat je onder aan de streep overhoudt.
Zoals gezegd zijn de Merchant Promotions voor nu alleen nog beschikbaar in een aantal landen. Wanneer Merchant Promotions in Nederland beschikbaar zal zijn is nog niet bekend, wel heeft Google aangegeven dit in 2015 te willen realiseren, dus hopelijk laat deze aanvulling op de Google Shopping advertenties niet lang meer op zich wachten.
Wanneer je de Merchant Promotions nu al wilt inzetten voor bijvoorbeeld je Duitse shopping campagne, is het van belang om aan alle succesfactoren te voldoen. Het is belangrijk om je productfeed in te richten naar de normen voor Merchant Promotions en deze middels de juiste manier te koppelen in het Google Merchant Center (GMC).
Wil je meer weten over Merchant Promotions of het opzetten van een rendabele Google Shopping campagne? Neem dancontactop met n van onze specialisten.
Beste Fullservice Digital Agency '24