Miljoenen mensen gebruiken elke dag de News Feed van Facebook, het liefst spenderen we elke maand zon 5 uur met het bekijken van statusupdates, fotos en videos welke verschijnen op de News Feed. Hoewel we veel tijd spenderen met het bekijken van de News Feed, zijn er maar weinig mensen die begrijpen hoe Facebook bepaalt wat wij te zien krijgen in onze News Feeds. Hierom heeft Facebook gisteren aangekondigd dat ze beginnen met het plaatsen van een serie blogberichten over het algoritme van Facebook. Tijdens het News Feed Event op 6 augustus j.l. heeft Facebook ook verteld wat ze van plan zijn om ervoor te zorgen dat de News Feeds gevuld blijven met berichten die ook echt interessant zijn en er dus toe doen. Maar hoe bepaalt Facebook wat wij te zien krijgen in onze News Feed?
Het doel van de News Feed is om de juiste content te tonen aan de juiste mensen op het juiste tijdstip. Op deze manier wil Facebook ervoor zorgen dat Facebook-gebruikers de verhalen die belangrijk voor hen zijn niet missen. In de vroege dagen van de News Feed hoefde het algoritme niet zo geavanceerd te zijn. Er was lang niet zoveel content als nu, omdat mensen niet zoveel deelden en minder vrienden hadden. De enorme toename aan vrienden, paginas die je leuk vindt en geplaatste content hebben ervoor gezorgd dat een gemiddelde Facebook-gebruiker 1500 berichten per dag in de News Feed krijgen. Met zoveel berichten is de kans groot dat je berichten mist welke je eigenlijk graag zou willen hebben gezien. Om ervoor te zorgen dat de Facebook-gebruikers het platform optimaal kunnen gebruiken heeft Facebook een algoritme ontwikkeld.
Het algoritme van de News Feed zorgt ervoor dat deze 1500 berichten per dag worden verminderd tot een gemiddelde van 300 berichten per dag. Maar hoe weet de News Feed welke van de 1500 berichten het beste kunnen worden getoond? Door mensen zelf te laten bepalen met wie of wat zij een connectie aangaan en door te luisteren naar feedback bepaalt de News Feed welke berichten er worden getoond. Wanneer een Facebook-gebruiker iets leuk vindt verteld dit de News Feed dat zij hier meer van willen zien; wanneer een Facebook-gebruiker een bericht verbergt verteld dit dat er minder van dit soort berichten moeten worden getoond in de toekomst. Kortom, het algoritme van de News Feed reageert op jouw signalen.
Tot voor kort waardeerde de News Feed alle berichten die waren gepubliceerd sinds je voor het laatst had ingelogd en toonde jou de beste berichten. Maar wanneer een bericht niet interessant genoeg was om bovenaan de News Feed te worden getoond was de kans groot dat dit bericht nooit werd gezien.
Facebook heeft tijdens het evenement twee nieuwe factoren aangekondigd welke zij aan het algoritme hebben toegevoegd: Story Bumping en Last Actor.
Met Story Bumping kijkt Facebook niet alleen naar de berichten welke zijn gepost vanaf de laatste keer dat je op de News Feed hebt gekeken, maar ook naar alle berichten welke je nog niet hebt gezien. Op deze manier krijg je altijd relevante berichten te zien, ook al zijn ze veel eerder geplaatst.
Met de komst van Story Bumping is het nu mogelijk dat je het gemiste bericht alsnog ziet doordat deze bovenaan de News Feed wordt getoond als andere Facebook-gebruikers hier nog steeds op interacteren. Uit de eerste test is gebleken dat:
Facebook is begonnen met de uitrol van Story Bumping op de webversie en de komende tijd zal dit ook worden uitgerold naar de apps.
Last actor kijkt naar de 50 personen waarmee je voor het laatst interactie hebt gehad op Facebook. Met Last actor gaat Facebook naar meer real-time signalen kijken om op deze manier te bepalen welke berichten een plek krijgen in de News Feed. Wanneer je bijvoorbeeld door veel fotos van een bepaald persoon bladert, zal je later die dag meer posts van die persoon terug zien komen in de News Feed. Deze update is zowel uitgerold in de webversie als in de apps.
Deze updates in het algoritme van Facebook hebben weinig invloed op het organische gedeelte van Facebook. Story Bumping kan er zelfs voor zorgen dat mensen het bericht van jouw merk en/of bedrijf toch te zien krijgen ondanks ze deze eerder hadden gemist. Hiervoor is interactie wel van groot belang. Merken en/of bedrijven moeten zorgen voor interessante en relevante content om voor deze interactie te zorgen, denk aan likes, shares of reacties. Wanneer berichten maar weinig tot geen interactie krijgen is er namelijk de kans dat deze berichten nooit gezien worden door mensen. Zorg dus dat de berichten interessant en waardevol zijn voor de fans. Goede content en een goede social media strategie zijn hierbij onmisbaar.
Facebook gaat een serie blog updatesplaatsen waarin ze de veranderingen van de News Feed zullen toelichten. Het doel hierachter is om Facebook-gebruikers, bedrijven en merken meer inzicht te verschaffen in deze veranderingen en om de denkwijze en motieven achter deze updates uit te leggen.
Heeft u vragen over dit onderwerp? Neem dan geheel vrijblijvendcontactmet ons op. Onzeadviseurs staan u graag te woord!
Beste Fullservice Digital Agency '24