Het is druk op Facebook HQ deze maand! Op 9 augustus 2017 maakte Facebook bekend Watch te introduceren in de Verenigde Staten en op 14 augustus werd bekendgemaakt dat Facebook Marketplace zich uit gaat breiden naar 17 landen binnen Europa. Met deze twee applicaties gaat Facebook de strijd wereldwijd aan met YouTube n landelijk met Marktplaats. Maar gaat Facebook deze strijd ook winnen?
Met de acquisitie van Instagram en WhatsApp n de introductie van de 'Snapchat-achtige' Stories' op de drie platformen, lijkt video een van de weinige voor de hand liggende middelen waarmee Facebook nog extra inkomsten kan genereren. Niet mis ook, gemiddeld kijken consumenten dagelijks 47 minuten online video . Een groei van 20% ten opzichte van 2016 die grotendeels veroorzaakt wordt door een toename in mobiel verkeer. Facebook geeft zelf al aan dat gebruikers het toevallig tegen komen van leuke videos in hun nieuwsfeed waarderen, maar dat ze ook een plek willen die geheel aan videos is toegewijd. Watch lijkt dus een logische volgende stap.
Facebook Watch is een nieuw platform voor programmas dat via mobiel, desktop/laptop en via de Facebook TV apps beschikbaar wordt. Facebook produceert zelf series van 20-30 minuten, to seed the ecosystem (aldus Fidji Simo, Facebooks VP of product). Hier willen ze op de lange termijn mee stoppen zodat andere partijen en gebruikers dit overnemen. Derden als Vox Media, BuzzFeed, Taste made, National Geografie en Group Nina Media zullen vanaf het begin zorgen voor kortere programmas. De opzet heeft dus grote overeenkomsten met bijvoorbeeld YouTube. Watch zal als toevoeging ook live (sport) evenementen uitzenden.
Het onderscheidend vermogen van Facebook Watch zit in het sociale media aspect van Facebook. Wat je te zien krijgt in het Watch-tabblad is gepersonaliseerd naar wat je Facebook connecties bekijken en leuk vinden om je te helpen nieuwe series te ontdekken. Ook neemt Watch je eigen profiel mee in de aanbevelingen, denk bijvoorbeeld aan wat je geliked hebt, bij welke films in de bioscoop je jezelf hebt ingecheckt, hoe oud je bent en waar je vandaan komt. Terwijl je een aflevering bekijkt kun je net als bij YouTube reacties van anderen lezen, maar ook andere kijkers opzoeken door bijvoorbeeld lid te worden van een serie-specifieke Facebookgroep. Ook introduceert Watch een watchlist, een lijst met nieuwe afleveringen van series die je volgt zodat je niets meer hoeft te missen.
In het bovenstaande zit inderdaad overlap met YouTube. Sinds kort biedt dit kanaal namelijk een chatfunctie aan. Nadat gebruikers een video met maximaal 30 vrienden hebben gedeeld kunnen ze deze video bespreken. Echter kunnen gebruikers door deze functie geen nieuwe mensen ontmoeten waar dat in de serie-specifieke Facebookgroep wel kan. Ook personaliseert YouTube de feed gebaseerd op vorig bekeken videos, terwijl Facebook toegang heeft tot vl meer persoonlijke informatie.
De producties van Facebook worden vooralsnog gefinancierd door Facebook zelf. Op de langere termijn zal het verdienmodel meer op die van YouTube gaan lijken en zullen wellicht de In-Stream Ad Breaks ingezet worden om inkomsten te genereren. Een aanzienlijk percentage van de winst hiervan gaat naar Facebook, de rest gaat naar de maker van de content. Ad Breaks zijn een nieuwe advertentiedienst van Facebook die vooralsnog uitsluitend in de VS getest wordt tijdens live uitzendingen. Bij meer dan 300 kijkers zendt Facebook een reclameblok uit van maximaal 15 seconden. Het eerste reclameblok mag getoond worden na 4 minuten, hierna kan iedere 5 minuten een reclameblok ingevoegd worden. Dit geeft mooie mogelijkheden voor marketeers, de mid-rollvideoadvertenties kunnen zoals vanouds getarget worden op basis van interesses. Ook kan de merkveiligheidsbediening van Facebook ingezet worden.
Wellicht vormt Facebook Watch een dreiging voor YouTube op de lange termijn, maar not anytime soon. YouTube is zelf ook een grote speler en heeft op het moment 1,7 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland. Veel vloggers en bedrijven hebben al een trouwe fanbase opgebouwd op YouTube, Facebook Watch moet zich eerst nog bewijzen binnen de VS.
Na het succes van de vele verkoopgroepen op Facebook is het dan ook niet gek dat het bedrijf haar eigen verkoopplatform opricht: Facebook Marketplace. Facebook rolt deze functie vanaf deze maand in 17 Europese landen uit.
Net als bij Facebook Watch vind je de toegang onderaan de knoppenbalk in de Facebook-app. Op Marketplace kunnen gebruikers, net als in de vele verkoopgroepen, tweedehands spullen aanbieden door middel van fotos, een omschrijving en eventuele vraagprijs. Nieuw is dat je op Marketplace kunt filteren op categorie en het bevat een zoekfunctie. Dit maakt het zoeken naar het juiste artikel een stuk eenvoudiger. Ook kun je filteren binnen een bepaalde straal om uitsluitend advertenties in je buurt te zien. Waar doet ons dit aan denken? Juist: Marktplaats!
Waar Marktplaats verkopers anonimiteit biedt, kun je binnen Facebook het account van de adverteerder bekijken. Dit verteld je hoe lang het profiel al bestaat en of je overeenkomstige kennissen/vrienden hebt. Je kunt openbare fotos en gegevens bekijken en je zo een beter beeld van de verkoper vormen. Volgens Kitty Koelemeijer, Hoogleraar Marketing aan de Nyenrode Business Universiteit, zal dit helpen vertrouwen kweken in de (ver)koop.
Daarnaast zijn 7,5 miljoen Nederlanders dagelijks online op Facebook (Newcom, 2017). Hierdoor is de drempel om spullen te kopen of verkopen lager. Facebookgebruikers zijn immers toch al op het platform. Omdat het dagelijks gebruik hoog is en Facebook Messenger gebruikt kan worden in Marketplace zal ook de interactie sneller verlopen dan bij Marktplaats.
Facebook ondersteunt vooralsnog geen zakelijke verkoop op Marketplace. Dit is bij Marktplaats wel het geval, advertenties op Marktplaats krijgen vaak voorrang en ook bedrijven plaatsen items op Marktplaats. Hiermee is het niet meer een platform waar uitsluitend consumenten elkaar vinden. Wellicht zijn er op termijn ook advertentiemogelijkheden voor bedrijven binnen Facebook Marketplace.
Marktplaats geeft echter aan niet te vrezen voor Facebook. Een woordvoerder geeft aan vooral vertrouwen te hebben in de positie van Marktplaats door de inzet op veiligheid. Marktplaats werkt al geruime tijd samen met politie en ondersteunt klanten die misbruikt worden actief. Veiligheid en vertrouwen wordt daarnaast verhoogd door de ondersteuning van iDeal op Marktplaats. Facebook Marketplace heeft geen betalingsondersteuning, het regelen van de overdracht is geheel aan de gebruiker. Wanneer er fraude gepleegd wordt op Facebook Marketplace, doet Facebook niets. Je kunt de advertentie of verkoper aangeven bij Facebook via de advertentie of het gesprek in Messenger. Misdaad en illegale activiteiten, zoals bijvoorbeeld het ontfutselen van geld, kan Facebook echter niet aanpakken. Hierover wordt gezegd neem contact op met de lokale autoriteit en rapporteer de advertentie.
In de VS, waar Marketplace al langer uitgerold is, lijkt dit erg frequent fout te gaan. Wanneer je de Facebook Marketplace Community pagina op Facebook door scrolt regent het klachten. Het lijkt inderdaad niet alsof Marketplace een echte dreiging vormt voor Marktplaats.
Diversiteit is voor consumenten leuk en er zitten aan beide vernieuwingen binnen het Facebook platform voordelen. Echter heeft YouTube de trouwe fanbase van o.a. vloggers en online gamers en Marktplaats een vergevorderde bescherming van gebruikers tegen fraude. Vooralsnog hebben YouTube en Marktplaats dus niets te vrezen van Watch en Marketplace.
Wat we ons wel af kunnen vragen is of Facebook niet te ver afdrijft van zijn core business. Zoals al eerdergenoemd in dit artikel lijkt video een van de weinige middelen waarmee Facebook nog extra inkomsten kan genereren. Hiernaast kijken jongeren, de groep die meer en meer passief gebruik maakt van Facebook of overstapt naar andere kanalen, veelal video on-the-go . Hiervoor zou Facebook Watch een ideale uitkomst zijn n een incentive om toch nog een Facebookaccount te behouden. Watch lijkt dus een slimme zet.
Wel plaatsen we grote vraagtekens bij Facebook Marketplace. Er werd altijd al veel gehandeld door middel van de groep functie in Facebook waar ook advertentie-stijl posts in geplaatst kunnen worden. Hierdoor was er op Facebook al een marketplace aanwezig. Echter, met het opstellen van een officile Facebook Marketplace verwachten consumenten ook een zekere mate van veiligheid en hulp van Facebook, iets wat het bedrijf niet biedt. Het lijkt vooralsnog niet dat Facebook Marketplace van toegevoegde waarde is.
Beste Fullservice Digital Agency '24