Recent heeft Google een nieuwe advertentie-indeling gelanceerd in Nederland: Advertenties met productvermeldingen. De naam klinkt nogal ververwarrend omdat het lijkt op advertenties met productextensies. Maar tussen deze twee varianten zitten grote verschillen.
Advertenties met productvermeldingen zijn een advertentie-indeling waarbij direct producten worden getoond uit je Google Merchant center. Het is dus niet meer noodzakelijk om advertentieteksten te schrijven. Alle informatie wordt direct uit je productfeed gehaald en automatisch omgezet in een advertentie.
Afbeelding: Advertenties met Productvermeldingen
Het advertentieblokje wordt bovenaan aan de rechterkant weergegeven, het aantal plaatsen varieert van 1 tot 3. Net zoals tekstadvertenties wordt je positie bepaald door je bod en kwaliteitscore. Om verwarring te voorkomen hieronder een voorbeeld van advertenties met productextensies die al mogelijk was:
Afbeelding: Advertenties met productextensies.
Op basis van de producten de je in je Google Merchant center hebt staan wordt bepaald of je advertenties worden weergegeven. In tegenstelling tot tekstadvertenties gebeurt dit niet meer op basis van zoekwoorden. Om de advertenties te activeren dien je eerst je Google Merchant Center te koppelen met je Google Adwords account.
Hierna kan je ervoor kiezen om een nieuwe campagne voor dit soort advertenties aan te maken of in een bestaande campagne de advertenties te activeren. In je Google Adwords campagne heb je nu de mogelijkheid om een nieuwe advertentie aan te maken:
Afbeelding: Nieuwe advertentie Google Adwords
Als optie kan je nog een promotieboodschap opnemen zoals een kortingscode of vermelding van gratis verzending. Hierna dien je bij het tabje automatische doelen nog aan te geven of je alle producten wilt gebruiken in de campagne of dat je filtert op verschillende productgroepen.
Belangrijk is om je productfeed zo volledig mogelijk in te vullen. Google is in staat om een productafbeelding, titel, prijs en bedrijfsnaam op te nemen. Zorg er altijd voor dat in je Google Merchant Center je bedrijfsnaam correct is ingevuld, want deze wordt bij elke advertentie weergegeven.
Tevens raden wij aan om voor elke productgroep een aparte advertentiegroep te maken. Hierdoor kan je per productgroep je kosten per klik bepalen, en kan je op deze manier de ROI van je campagne maximaliseren.
Na de introductie zijn wij gaan testen hoe deze advertentie-variant presteert, en tot nu toe zien de resultaten er goed uit. Hieronder de resultaten van een van onze test campagnes:
Afbeelding: Resultaten test campagne
De CTR ligt iets hoger dan de gemiddelde CTR in deze markt. Google zegt zelf dat uit hun onderzoek is gebleken dat de CTR dubbel zo hoog is, maar dat zien wij nog niet helemaal terug in de resultaten. Vooral op specifieke merken of producttypen die populair zijn blijkt de campagne goed te presteren.
Er zijn ook een aantal nadelen aan deze advertentie-indeling, zo dien je de campagne te beheren in zowel het Google Merchant center als je Google Adwords account. Daarnaast kan je niet meer op specifieke zoekwoorden bieden, en Google bepaalt zelf waar je advertenties worden weergegeven.
In de toekomst zal nog moeten gaan blijken of Google deze advertentie-variant zal behouden. Maar onze eerste ervaringen zijn positief. Deze manier van adverteren is zeker aan te raden voor webshops met specifieke producten waar veel zoekvolume op zit, zoals bepaalde merken schoenen of kleding.
Heeft u nog meer vragen over dit onderwerp? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Onze Google Adwords specialisten staan u graag te woord!
Geschreven door: Nick Oltvoort
Beste Fullservice Digital Agency '24