Een mobiele website of een applicatie wordt langzamerhand onmisbaar. De verwachtingen zijn dat in 2014 het internet vaker bezocht wordt middels een mobiele telefoon dan via de computer. Om hierop in te kunnen spelen is een mobiele website of een applicatie een must. Waarom is dit nou zo interessant?
Mobiele marketing, zoals een eigen mobiele website of applicatie, wordt steeds belangrijker door de forse stijgingen op gebied van mobiel internetgebruik. Ruim 36% van het internetverkeer gaat via een mobiele medium, waarvan rond de 20% van het internetgebruik via een mobiele telefoon gaat, aldus het CBS. Dit is een forse stijging: in 2007 ging slechts 20% van het internetgebruik via een mobiele apparaat, waarvan slechts 8% via een mobiele telefoon. In Nederland tellen we circa 6 miljoen smartphone gebruikers die non-stop op het internet te vinden zijn en dit zorgt ervoor dat de mobiele marketing steeds aantrekkelijker wordt voor bedrijven.
De meeste websites zijn niet geschikt voor mobiel internet. De website is vaak te groot voor het scherm van een mobiele telefoon of apparaat en het laden van de website duurt vaak erg lang. Vergeleken bij de normale websites is een mobiele website veel gebruiksvriendelijker, omdat deze is geoptimaliseerd voor een klein scherm. Mobiele websites houden er ook rekening mee dat de gebruiker van een mobiele apparaat vaak aangewezen is op een tragere internetverbinding. Hierdoor worden de grafische elementen beperkt en laadt de website ook aanzienlijk sneller.
Niet alleen de grootte of de grafische elementen van een normale website is anders, maar ook het doel waarmee de gebruiker de website bezoekt is anders. Een mobiele internetter gebruikt de telefoon meestal om gericht informatie te zoeken, snel en simpel informatie vinden is hier het belangrijkst. Hierdoor hoeft een mobiele website geen uitgebreide website te zijn met allemaal toeters en bellen, zolang de benodigde informatie maar gemakkelijk en snel te vinden is.
Als applicatie-aanbieder ben je altijd dichtbij je gebruiker, je hebt een vaste plek op het mobiele apparaat van de gebruiker en met behulp van n knop ontstaat er directe interactie. Een applicatie is vaak sneller dan een website, alleen de content moet van het internet worden afgehaald want de rest is al genstalleerd. De mogelijkheden van applicaties zijn oneindig, een leuke game of toch een informatieve applicatie?
Een applicatie wordt een steeds belangrijkere marketingtool, een app kan gebruikt worden voor verschillende doeleinden: voor verhoging van de naamsbekendheid, aanvullende serviceverlening of gewoon voor reclame. Ook klantenbinding en loyaliteit zijn uitermate geschikt te realiseren. Denk bijvoorbeeld aan een applicatie waarbij gebruiker zich dienen te registreren. Hierbij wordt ook een e-mailadres gevraagd. Met behulp van zon applicatie kan e-mailmarketing als opvolging plaatsvinden, omdat je hiervoor de benodigde gegevens mits rechtsmatig- via de applicatie hebt verkregen.
Wat ook niet onbelangrijk is, bijna 70% van de smartphone gebruikers downloaden met regelmaat applicaties. De ontwikkeling van een applicatie kost in vergelijking met een mobiele website wel meer ontwikkeltijd. Daarnaast zullen keuzes gemaakt moeten over de platformen waarop de app aangeboden dient te worden.
De mobiele markt is te groot om te negeren, er liggen veel kansen; of je nou gaat werken met een applicatie of een mobiele website. Waar je zeker rekening mee moet houden, is dat het niet alleen gaat om de weergave van een mobiele website of applicatie. Het belangrijkste is om het zo simpel mogelijk te houden, probeer uit te vinden met welke gebruikersdoelen de bezoeker komt en pas de inhoud hierop aan. Snel en gemakkelijk zijn de belangrijkste woorden voor een mobiele website of app, maar vergeet het beoogde doel niet. Doeltreffend, daar draait het toch om.
Auteur: Renee Nijhuis
Beste Fullservice Digital Agency '24