Op 28 juli 2015 maakte Google bekend een nieuwe functionaliteit toe te voegen aan de Google search resultaten. Deze functie geeft informatie over welke dagen en welke tijdstippen het druk is in een winkel. Een zoekopdracht naar een winkel op een mobiel device gaf al informatie over de openingstijden. Nu krijg je ook informatie over wanneer er relatief veel bezoekers zijn in de betreffende winkel. Super handig natuurlijk als je drukke tijdstippen wilt vermijden. Langzaam wordt deze functie bij steeds meer winkels in Nederland zichtbaar.
Bron: (Google+, 28 juli 2015)
Al een tijd is Google bezig met het gebruiken van de data die voortkomt uit de locatievoorziening van mobiele devices. Op veel mobiele devices staan locatievoorzieningen standaard ingeschakeld. Zodra dit staat ingeschakeld kan Google de locatie van mobiele devices bijhouden. Samen met de gegevens van andere mobiele devices kan Google uiteindelijk bepalen wanneer het druk is in een winkel of niet. Volgens Google is de gebruikte data geheel geanonimiseerd.
Op 18 December 2014 heeft Google een blogartikel geplaatst waarin de effecten van mobiele advertenties op winkelbezoeken zijn aangetoond. Volgens Google wordt er in 10-18% van de gevallen wanneer er op een mobiele advertentie wordt geklikt een winkel bezocht. Deze informatie is voor adverteerders erg interessant omdat je meer inzicht krijgt in wat de effecten zijn van online campagnes op winkelbezoeken. Hoe dit precies werkt en andere manieren om vergelijkbare inzichten te krijgen wordt in een eerder blogartikel van ons op Frankwatching uitgelegd.
Niet bij elke winkel wordt deze informatie getoond. Het is belangrijk om een goed ingestelde Google My Business pagina te hebben. Ook moet de winkel natuurlijk voldoende bezoekers krijgen om accurate gegevens te tonen. Meer weten over Google My Business of het meten van winkelbezoekers, neem dan contact op met een van onze internetmarketing adviseurs.
Beste Fullservice Digital Agency '24