De toenemende leegstand in de Nederlandse winkelstraten maakt duidelijk dat de consument steeds vaker een ander kanaal kiest om zijn of haar aankopen te doen. Mobile commerce is de drijvende kracht achter de groei van e-commerce in Nederland. De consument gebruikt steeds vaker mobile devices om op zoek te gaan naar productinformatie, prijzen te vergelijken, maar ook zeker om aankopen te doen. Adwise ziet dit ook terug bij haar e-commerce klanten. Inmiddels gebruikt meer dan de helft (52%) van alle websitebezoekers van haar e-commerce klanten een mobile device, waarbij de smartphone populairder is dan de tablet, respectievelijk 28% en 24%.
Geschat wordt dat dit jaar bijna 20% van alle online aankopen in Nederland via een mobile device zal worden gedaan, die gezamenlijk goed zullen zijn voor 1,3 miljard euro omzet. Dit betekent een verwachte omzetgroei van 92,5% ten opzichte van 2014 binnen het mobiele kanaal. iOS is in Nederland het meest gebruikte platform voor het afronden van online transacties. Nederland zal met deze groeicijfers bij de snelgroeiende markten binnen Europa horen op gebied van m-commerce. De verwachting is dat in 2018 de helft van alle online aankopen zal worden gedaan via een mobiel apparaat en dit aandeel naar 70% zal doorgroeien in 2020.
Met deze cijfers in ons achterhoofd is het geen optie om het mobiele kanaal te negeren: mobiel wordt de norm. Google benadrukt dit nog eens door mobielvriendelijke websites een hogere positie te geven binnen de organische zoekresultaten. Onderzoek toont aan dat een responsive design de conversie met maar liefst 15-20% kan verhogen. Daarnaast heeft Google aangekondigd dat er een koopknop komt binnen de betaalde zoekresultaten, waarmee vooralsnog getest zal worden in de Verenigde Staten. Deze koopknop wordt alleen zichtbaar op mobile devices. Hiermee benadrukt Google wederom het belang van het mobiele kanaal. Welke stappen moet je als retailer, naast een mobielvriendelijke website, nemen om mee te kunnen gaan in deze veranderende markt en optimaal te kunnen profiteren van m-commerce?
De consument is in 2015 niet trouw aan n kanaal, maar wisselt gedurende de hele dag; online wordt er georinteerd, waarna er aankopen worden gedaan in fysieke winkels. Ook andersom is dit het geval. De consument wil winkelen en het beste aanbod ontvangen op een manier die goed bij deze persoon past. Er wordt hierbij geen verschil gemaakt tussen online en offline. Tegenwoordig zien we dat steeds meer retailers zowel over een online als offline winkel beschikken om de klant op alle mogelijke manieren te bereiken, te bedienen en hiermee te zorgen voor een naadloze winkelervaring.
Het gebruik van beacons is een van de middelen om het gat tussen online en offline verder te verkleinen. Door middel van Bluetooth op de smartphone is het mogelijk om klanten te lokaliseren wanneer zij zich in de winkel bevinden. Ook kan de retailer de klant direct van een aanbieding op maat voorzien of op de hoogte brengen van een spaarprogramma. Onderzoek toont aan dat de koopintentie met beacons notificaties maar liefst 20 keer groter is. In de Verenigde Staten zien de eerste resultaten na implementatie van beacons bij onder andere warenhuis Macys er veelbelovend uit. In Nederland is de Bijenkorf in Rotterdam een test gestart met een loyaliteitsprogramma waarbij er gebruikt wordt gemaakt van beacons. De Bijenkorf kan hiermee haar klanten pushberichten en uitnodigingen sturen.
Maak het doen van een online betaling eenvoudiger en sneller voor je klant. Zorg ervoor dat zij slechts in een paar klikken een aankoop kunnen doen. Dit zal het stimuleren om op allerlei momenten tussendoor aankopen te doen, wat een win-win situatie is voor zowel de klant als de retailer. We zien in de markt nu al de opkomst van de zogenaamde one-click payments. Aanmelden gebeurt op een snelle en handige manier waardoor met n klik op de knop een transactie voltooid kan worden. Een mooi voorbeeld hiervan is Groupon. Het gemakkelijke aankoopproces leidt tot een verhoogde conversie en tevens 25% additionele omzet wanneer dit wordt vergeleken met een standaard betaling.
Ook is de volgende stap al in zicht, zero-click payments. Bij deze manier van betaling zal de klant eenmalig zijn of haar betaalgegevens moeten opgeven, waarna er een automatische afschrijving plaatsvindt. Er is geen herhaling van het betalingsproces nodig.
Daarnaast zijn Apple en Google bezig om met hun eigen betalingssystemen Apple Pay en Google Pay voet aan wal te zetten. Het succes van deze betaalmethoden wordt in de Verenigde Staten steeds groter en verwacht wordt dat het succes in Europa niet lang op zich zal laten wachten. Vanaf afgelopen juli is het tevens in Groot-Britanni mogelijk om met Apple Pay te betalen. De Britse consument kan gemakkelijk betalen met de iPhone of Apple Watch in winkels en eetgelegenheden. Vergeet daarnaast de betaaldienst Alipay van Alibaba niet. Alipay heeft inmiddels 400 miljoen klanten in haar thuisland China en heeft inmiddels haar debuut gemaakt in Europa. Na Duitsland is het de bedoeling om de betaaldienst uit te rollen naar andere Europese landen.
De signalen uit de markt zijn duidelijk; mobile commerce is groeiende en wordt in de komende jaren ng belangrijker. Een mobielvriendelijke website is een must en ook moet er goed nagedacht worden over een naadloze winkelervaring en het aanbieden van eenvoudige en snelle betaalmethoden. Is jouw webshop al klaar om optimaal te kunnen profiteren van de snelle groei van m-commerce? Adwise helpt je graag verder!
Beste Fullservice Digital Agency '24