Sinds kort heeft Facebook het mogelijk gemaakt jouw lokale bedrijf te promoten met een speciale advertentie. Met deze advertentie kun je kiezen uit verschillende Call To Actions die ervoor zorgen dat de doelgroep direct contact met je op kan nemen. De advertentie is een combinatie van eenLikecampagne en eenKlikken Naar Websitecampagne. Facebook heeft daarover nog een sausje gegooid; de optie om direct contact op te nemen door middel van telefoon, privbericht of een bezoekje.
Niet alleen kan je doelgroep die gebruik maakt van een mobiel device direct met je bellen of de routeplanner aanzetten, ze kunnen je ook een privbericht sturen:
Deze optie vind je alleen als je het adres van je vestiging hebt ingevuld bij de pagina-informatie. De advertentie is niet te vinden in de Power Editor of in het Advertentiebeheer. De optie wordt aan de linkerkant van je Facebookpagina getoond. Zodra je op de knop drukt, begin je direct met het maken van je advertentie. Je kunt een trackingpixel eraan toevoegen om resultaten te meten. Het is ook mogelijk een specifieke doelgroep in te stellen zoals je gewend bent bij andere advertentieopties.
Met deze mogelijkheid voor lokale bedrijven gaat Facebook de strijd aan met Google My Business. Dit platform heeft namelijk al enige tijd de mogelijkheid direct vanuit de zoekresultaten actie te ondernemen. Als jouw lokale bedrijf een Google+ pagina heeft, wordt deze getoond in de zoekresultaten met alle contactinformatie die je hebt ingevuld op de Google+ pagina. Op die manier kan iemand jouw bedrijf direct bellen of direct de navigatie aanzetten en een bezoekje brengen. Google laat zelfs zien welke momenten het drukstzijn in jouw winkel. Het voordeel van Google is dat mensen actief op zoek zijn naar jouw bedrijf en daardoor de kans groot is dat zij direct contact met je opnemen. Op Facebook is het meer zenden en hebben mensen niet (direct) de intentie om in contact te treden met jouw bedrijf.
Ondanks dat je goed na moet denken waarom je mensen wilt aanzetten om contact op te nemen, is het een leuke ontwikkeling en een kans voor veel bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan een telecomprovider die een speciale actie heeft waar mensen direct gebruik van kunnen maken door te bellen. Of een internetmarketing bureau dat de remarketingdoelgroep aanzet om telefonisch te sparren met de internetmarketeers. Er zijn dus genoeg leuke dingen met deze nieuwe feature te doen!
Beste Fullservice Digital Agency '24