De keyword planner, ook wel in het Nederlands de zoekwoordplanner genoemd, is de afgelopen maand gelanceerd en combineert de functionaliteiten van het hulpprogramma voor zoekwoorden en de verkeerschatter.
Met de komst van deze keyword planner komen het hulpprogramma voor zoekwoorden en de verkeerschatter te vervallen. Er zijn in de keyword planner meerdere nieuwe functionaliteiten beschikbaar, waaronder de mogelijkheid voor het opslaan van zoekwoorden als concept en het verkrijgen van gegevens voor provincies, regios en steden binnen een geselecteerd land.
Er zijn enkele verschillen tussen de keyword planner en het Hulpprogramma voor Zoekwoorden en de verkeerschatter. De keyword planner is namelijk niet alleen een combinatie van de twee tools van Google AdWords, maar ook een uitbreiding waardoor er nieuwe functionaliteiten beschikbaar zijn.
Met de Keyword planner is het mogelijk om nieuwe zoekwoorden eerst als concept op te slaan, in plaats van het direct toevoegen van nieuwe zoekwoorden aan de campagne. Op deze manier bestaat de mogelijkheid om het plan later nog aan te passen, waarbij de schattingen in de tussentijd up-to-date worden gehouden.
Het is mogelijk om gegevens voor provincies, regios en steden binnen een geselecteerd land op te halen. Dit was met het Hulpprogramma voor Zoekwoorden niet mogelijk, deze werkte namelijk op basis van landen. De keyword planner is dus ook erg relevant voor regionale campagnes.
Om gebruik te kunnen maken van de Keyword planner moet je ingelogd zijn in Google AdWords. Zodra je bent ingelogd selecteer je onder Hulpprogrammas en analyse de zoekwoordplanner.
Zodra je in de zoekwoordplanner zit, moet je een keuze maken tussen drie opties:
Wanneer je op de optie zoeken naar ideen voor zoekwoorden en advertentiegroepen krijg je drie mogelijkheden:
Hierbij is het mogelijk om zoekwoorden in te voeren die relevant zijn voor het bedrijf. Deze optie is zeer geschikt wanneer je weet op welke termen de doelgroep zoekt, en je wilt weten op welke gerelateerde termen de doelgroep verder zoekt.
Door het invoeren van een bestemmingspagina zal de Keyword planner deze bestemmingspagina scannen waarbij de Keyword planner zoekwoorden weergeeft die relevant zijn voor deze bestemmingspagina
Hierbij kan er een categorie worden geselecteerd uit duizenden voorgedefinieerde zoekwoordcategorien.
Met deze optie is het mogelijk om zoekwoorden, uit bijvoorbeeld bestaande campagnes, op te geven of om bestanden te uploaden. Hierbij is het wel een vereiste dat je al weet op welke zoektermen de doelgroep zoekt en waar jij op wilt adverteren.
Met deze nieuwe functie is het mogelijk om met n klik op de knop meerdere zoekwoorden met elkaar te combineren. Dit maakt de inschattingen voor deze combinaties inzichtelijk. Zeker wanneer een bedrijf of winkel opereert in meerdere steden is dit een erg handige tool. Je vult in de ene lijst de producten in en in de andere lijst de plaatsnamen. Op deze manier worden ze gemakkelijk gecombineerd, geanalyseerd en toegevoegd aan de campagne. Zie hieronder een voorbeeld:
Door gegevens zoals in bovenstaande afbeelding in te vullen kijkt de Keyword planner naar onder andere bloemist Amsterdam, bloemist Utrecht, boeketten Harderwijk, boeketten Apeldoorn etc.
Het is mogelijk om de zoekwoordideen te beoordelen en toe te voegen aan een plan. Dit plan is een soort winkelwagentje met ideen dat je toevoegt aan een bestaande of nieuwe campagne. Tijdens het opbouwen van dit plan kunnen zoekwoordideen worden toegevoegd en verwijderd en kan het bod worden gewijzigd om de totale geschatte klikken en kosten te bekijken. Wanneer het plan gecreerd is kan er worden geklikt op Get estimates and review plan om meer gedetailleerde inschattingen te krijgen.
Wanneer je het plan beoordeelt krijg je een grafiek te zien met hierbij inschattingen van de dagelijkse prestaties. Om zo gedetailleerd mogelijk inschattingen te verkrijgen is het belangrijk om een bod aan te geven. Zo worden het aantal klikken, het aantal vertoningen, de gemiddelde positie en de gemiddelde kosten weergegeven. Het is hierbij ook mogelijk om de targeting aan te passen en om zoekwoorden en advertentiegroepen bij te werken om de schattingen te verfijnen. Ook kunnen alle zoekwoorden worden veranderd van breed naar woordgroep of exacte match om te zien hoe dit de prestaties van de campagnes benvloedt.
De keyword planner wordt voor veel AdWords-accounts doorgevoerd. Om erachter te komen of deze nieuwe tool al beschikbaar is log je in binnen het AdWords-account en kijk je onder het kopje Hulpprogrammas en analyse of de optie zoekwoordplanner onderstaat. In ongeveer drie vier weken zullen de Verkeerschatter en het Hulpprogramma voor Zoekwoorden hierbij wegvallen.
Heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan geheel vrijblijvendcontactmet ons op. Onzespecialisten staan je graag te woord!
Beste Fullservice Digital Agency '24