9 november werd de 7e editie van Congres Content Marketing & Webredactie gehouden en wij waren erbij! Op het event spraken onder andere Gerry McGovern, Rebecca Lieb en Andrew Davis. In deze blog geven we een samenvatting van de keynotes van deze drie interessante sprekers.
Gerry McGovern wordt gezien als d autoriteit op het gebied van adviseren van bedrijven bij het centraler stellen van de doelgroep op hun websites. In zijn keynote merkt hij op dat het vertrouwen van consumenten daalt. Tegenwoordig is de kans dat je klikt op een banner bijna net zo groot als geraakt worden door een bliksem, zo stelt Gerry. In plaats van het houden van een salespitch op de website of het verspreiden van spammy banners moeten bedrijven zich veel meer richten op het opbouwen van een sterke band met de klanten die ze al hebben. Richt je dus op het gebruik en het nastreven van een goede ervaring. Grote namen als Google, Apple en Amazon focussen zich allemaal op de klant en zijn of haar behoeften. En niet zonder reden, want de klant heeft steeds meer macht.
Het vertrouwen heeft zich verplaatst van merken naar vrienden. Kijk bijvoorbeeld naar Uber en Airbnb; we nemen vreemden in onze huizen en autos. Dit wijst er op dat het vertrouwen in autoriteit is afgenomen en we juist meer vertrouwen hebben in soortgenoten, want hen kunnen we wl vertrouwen. Deze mensen zijn echt en hebben echte ervaringen. Waar dit door komt? Marketing wordt volgens Gerry antibiotica; we worden er immuun voor. Het wordt gezien als een belofte, terwijl we juist op zoek zijn naar realiteit. Ga dus in jouw marketing ook op zoek naar die authenticiteit. Zet de belangen van je klanten voorop, los hun problemen op en streef naar simpliciteit.
Rebecca Lieb vertelt in haar keynote over de impact van digital op ons leven. Beacons, sensors, the Internet of Things.. content is niet alleen overal, binnenkort is het alles. Ze neemt MGM resorts als voorbeeld. In dit hotel is digitaal de leidraad van het verblijf; je checkt met je mobiel in in de hotelkamer en sensors weten waar je bent en sturen je op het juiste moment de perfecte aanbieding. Met data kun je veel. Ze noemt ook elektronicabedrijf Marantz als voorbeeld dat dankzij data-analyse inzichtelijk kreeg dat veel van hun speakers bathroom werden genoemd. Hier speelden ze slim op in door nieuwe speakers geschikt voor de badkamer op de markt te brengen. Een perfect voorbeeld van proactieve klantenservice op basis van data.
Volgens Rebecca is contextual marketing de toekomst. Consumenten kunnen hiermee communicatie verwachten van merken die niet alleen rekening houdt met "de juiste boodschap aan de juiste persoon op het juiste moment", maar ook de juiste plaats. Onder de juiste omstandigheden (regent het bijvoorbeeld?) en op basis van hun eigen voorkeuren, zoals Marantz en MGM resorts dat doen.
Voor bedrijven kan dit leiden tot rijkere en diepere klantenrelaties, meer omzet, nieuwe inkomstenstromen en zichtbaarheid in eerder black holes zoals bijvoorbeeld de distributieketen. Het creert enorme hoeveelheden nieuwe en waardevolle gegevens. Consumenten kunnen ondertussen profiteren van betere ervaringen die verder gaan dan personalisatie.
Andrew Davis sloot de dag af met een inspirerende keynote over video. Zoals Andrew het uitlegde is video een lineair medium. We willen dat kijkers op de afspeelknop klikken en tot het einde blijven hangen, waar onze call to action is. Maar mensen nemen zelden die rechte reis. Ze kunnen naar voren of naar achteren springen of zelfs volledig stoppen. Andrew vindt dat we consumenten onterecht de schuld geven van hun korte aandachtsboog. Content is tegenwoordig gewoonweg niet meer engagement waardig.
Het doel is om de interesse van de kijkers vast te houden. Hoe je dit voor elkaar krijgt?
1. Trigger vragen. De wens om een vraag beantwoord te krijgen maakt dat iemand blijft kijken. Als je de brandende vraag van het publiek in de eerste vijftien seconden beantwoordt, zonder de belofte dat er nog meer antwoorden komen, wat is dan hun motivatie om de volgende drie minuten te kijken? Of zes minuten? Als iemand zegt dat je video 'te lang is, zegt Andrew, zeggen ze eigenlijk: Ik heb geen vragen meer.
2. Creer spanning. De primaire methode om het publiek vragen te laten stellen - waardoor ze blijven kijken - is om spanning te creren. Laat je publiek iets zien wat het personage verlangt en bedreig het dan. Laat de uitkomst in het midden en houd vragen in stand - wat zal er hierna gebeuren? Hoe wordt dit probleem opgelost?
3. Zet je call to action voor de pay-off. De spanning die je opbouwt zal leiden tot een moment van waarop de vragen worden beantwoord en alles wordt onthuld. Plaats je call to action niet n dat moment. Plaats het juist op die piek van interesse. Zie het als de commercile pauze voor de grote onthulling bij een realityshow.
Beste Fullservice Digital Agency '24