Challenge us
menu

Inzichten in Google AdWords prestaties van concurrenten

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

In Google AdWords is het mogelijk om via het rapport veilinggegevens inzicht te krijgen in de advertentieprestaties van jouw eigen campagnes in vergelijking met de campagnes van concurrenten. Je ziet hiermee hoe vaak de advertenties van jouw concurrenten boven die van jou in Google verschijnen, maar ook of je op de belangrijkste zoektermen een hoger vertoningsaandeel hebt dan de concurrentie.

Veilinggegevens rapporten ook mogelijk voor advertentie en campagnegroepen

Eerder konden deze zogeheten veilinggegevens alleen per zoekwoord worden getoond. Na deze update toont dit rapport ook gegevens voor:

  • Een bepaalde groep zoekwoorden
    Wanneer je een rapport wil maken van alle zoekwoorden die een bepaalde term bevatten, of die voorzien zijn van hetzelfde label, is er de mogelijkheid om te filteren in de zoekwoordenlijst. Door te filteren in de zoekwoordenlijst selecteer je een groep zoekwoorden, waarna er vervolgens een veilinggegevens-rapport kan worden gemaakt. Hierin komt direct naar voren hoe deze geselecteerde trefwoorden presteren in vergelijking met de concurrentie.
  • Individuele of meerdere advertentiegroepen
    Vanuit het tabblad voor advertentiegroepen kan er een veilinggegevens-rapport worden gecreerd voor n of meerdere advertentiegroepen. Dit rapport geeft inzicht in de prestaties van alle zoekwoorden in deze advertentiegroepen ten opzichte van de concurrentie.
  • Individuele of meerdere campagnegroepen
    Het is ook mogelijk om de prestaties van gehele campagnegroepen inzichtelijk te maken door voor de campagnegroepen een veilinggegevens-rapport te maken. Hiermee krijg je inzicht in de prestaties van de concurrentie op campagnegroep-niveau.

Voorbeeld veilinggegevens-rapport

In onderstaande afbeelding tonen we een voorbeeld van een veilinggegevens-rapport. De volgende punten komen in het rapport voor:

  • Kolom n geeft de concurrenten weer
  • Kolom twee geeft het vertoningspercentage weer
  • Kolom drie laat de gemiddelde posities zien
  • Kolom vier geeft het overlappercentage weer (dit percentage geeft aan hoe vaak de advertentie van een concurrent een vertoning heeft gegenereerd terwijl jouw advertentie ook een vertoning heeft gegenereerd)
  • Kolom vijf laat het percentage hogere positie zien
  • Kolom zes toont het percentage dat de advertentie bovenaan de pagina staat

Voorbeeld veilinggegevens rapport

Welke informatie verkrijg je met deze rapporten?


Inzicht in je topconcurrenten

De belangrijkste informatie die je uit deze rapporten verkrijgt, is inzicht in wie je belangrijkste topconcurrenten zijn. Ook kan je vanuit het vertoningspercentage afleiden wat de relatieve hoogte is van het budget van deze (top)concurrenten ten opzichte van jouw budget. Wanneer deze gegevens goed in de gaten worden gehouden is het ook mogelijk om de toetreding van nieuwe concurrenten snel op te merken.

Vertoningspercentage goed of slecht

Daarnaast zie je voor belangrijke zoektermen wat het vertoningspercentage is, en of hier nog kansen liggen. Wanneer deze bijvoorbeeld 50% is, bestaan er kansen om deze hoger te krijgen. Wanneer er sprake is van een laag vertoningspercentage bij belangrijke termen is het van belang om hier goed op in te spelen. Dit kan namelijk beteken dat het budget te laag is of dat het budget naar minder rendabele zoektermen gaat.

Meer inzicht in concurrentie

Ook benieuwd hoe jij presteert ten opzichte van de concurrentie? Of heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan geheel vrijblijvendcontactmet ons op. Onzeaccountmanagers staan u graag te woord!

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24