Adwise Internetmarketing heeft een innovatief user experience center geopend in de Magna Porta in Almelo, een ruimte waar in een huiselijke omgeving het gebruik van websites en apps getest kan worden. Met behulp van deze tests komen knelpunten in webapplicaties aan het licht, per test al snel zon 20 tot 30 praktische verbeterpunten. Het centrum beschikt over de beste monitoringssoftware en geavanceerde observatiemiddelen.
Gebruikerstesten (UX tests) zijn heel bruikbaar en leerzaam voor eigenaren van websites en apps. Als je zon onderzoek doet, wil je echter voorkomen dat zenuwen bij de tester de testresultaten benvloeden. In het nieuwe user experience center van Adwise Internetmarketing zijn de testers geen willekeurige proefkonijnen, maar echt vertegenwoordigers uit de doelgroep van de opdrachtgever. In het centrum wordt een huiskamergevoel met innovatieve software en observatiemiddelen gecombineerd. Testers voelen zich er op hun gemak en het gebruik van laptop, pc, tablet of mobiel kan onmerkbaar geobserveerd worden. Adwise test zelf niet alleen het gedrag op de website of app zelf, maar ook zachte merkwaarden en het proces vooraf hoe men op een website terechtkomt.
Bij het testen van een website denk je al gauw aan een camera die je op je gericht is en meerdere paren ogen die je volgen. Het gevoel dat je in de gaten wordt gehouden ontstaat al snel en je gedraagt je mogelijk anders dan je in werkelijkheid zou doen. Tom de Haas, UX consultant bij Adwise Internetmarketing zegt: Om dit effect te minimaliseren hebben we het testcentrum volledig opnieuw ingericht om mensen nog meer op het gemak te stellen en een echt huiselijk gevoel te creren. Zo is er onder andere een nieuwe bank geplaatst, zijn er gordijnen opgehangen en maken planten en accessoires de styling af. Tevens is er nieuwe apparatuur geplaatst, welke optimaal is weggewerkt. De omgeving is er nu volledig op gericht om testers zich rustig en prettig te laten voelen.
In het nieuwe user experience center hebben onderzoekers de beschikking over Morae, door kenners beschouwd als het summum onder de monitoringssoftware. Er worden van verschillende observatietechnieken gebruik gemaakt. Met de inzet van het unieke apparaat Mr Tappy kan Adwise bovendien testen op mobiele telefoons en tablets uitvoeren. Een belangrijk onderdeel, aangezien mensen vandaag de dag de beschikking hebben over allerlei verschillende apparaten en deze ook in de praktijk wisselend gebruiken om een website te bezoeken. Een gebruikerstest op alleen een PC of laptop zou de werkelijkheid niet voldoende nabootsen. Naast testen op verschillende apparaten kunnen er in de nabije toekomst ook Eye tracking-onderzoeken uitgevoerd worden, waarbij de oogbewegingen van de testers worden geregistreerd bij het uitvoeren van de tests.
Een gebruikerstest houdt niet op bij alleen de website of app zelf, want de persoonlijke keuzes die iemand maakt en stappen die iemand doorloopt vrdat de website of app bezocht wordt zijn minstens zo belangrijk. Op welke manieren zoekt de gebruiker, via welke weg? Dit zijn vragen die ook getoetst worden in het user experience center. Ook neemt Adwise de zachte merkwaarden mee in een usertest. Vooraf aan de test vraagt de onderzoeker bijvoorbeeld welke woorden bij iemand op komt of wat je vindt van de concurrent. Ook andere partijen kunnen het centrum huren en zelf gebruik maken van de ruimte.
Voorgaande tests die Adwise heeft uitgevoerd leverden 30 tot 50 concrete observaties op per test, waar over het algemeen 20 tot 30 verbeterpunten uit ontstaan. Met deze verbeterpunten kun je als website-eigenaar direct aan de slag. Bij de gebruikerstesten is de opdrachtgever zelf vaak ook aanwezig in de naastgelegen observatieruimte. Via live beelden op levensgrote schermen observeren deze partijen gezamenlijk de gebeurtenissen, wat een bijzondere ervaring is voor de opdrachtgever. Een echte eyeopener, zoals Tom de Haas in een artikel op Frankwatching uitlegt. Genoeg redenen om de gebruikservaring in het nieuwe user experience center te gaan testen. Het leuke is, vertelt Tom, dat zowel de testers als de opdrachtgevers heel enthousiast zijn. De tester voelt zich speciaal en de oogkleppen gaan bij de opdrachtgever af. We leren er enorm veel van. Een usertest in het nieuwe user experience center is d perfecte gelegenheid om naar je doelgroep te luisteren en te ervaren hoe gebruikers hun weg vinden op je site of app.
Beste Fullservice Digital Agency '24