Zoekmachineoptimalisatie (SEO) speelt in alle fasen van de customer journey een rol, ook als je internationaal goed vindbaar wilt zijn. Het n-op-n vertalen van je uitingen is niet de beste aanpak en zeker niet de meest succesvolle.Maar hoe pak je SEO over de grens nu effectief aan? Waar moet je beginnen?
We raden je sowieso aan om je internationale SEO-avontuur stap voor stap aan te pakken. Het is van groot belang dat je je buitenlandse doelgroep goed leert kennen. Vervolgens pas je daar je SEO-strategie, plan van aanpak en SEO-uitvoer op aan. Om je wat handvatten te bieden hoe je dit allemaal het beste aan kunt pakken, heeft onze contentmarketeer Marloes een blogartikel geschreven op Frankwatching:Zo maak je in 4 stappen een succes van je SEO-avontuur over de grens. Het artikel is intussen ook verschenen in het vakblad Online Retailer.
Door o.a. goed na te denken over welke woorden je doelgroepen in het buitenland precies gebruiken, krijg je beter inzicht in de SEO-kansen. In onderstaande afbeelding zie je de verhouding van SEO in de verschillende fases van de klantreis voor een grote webshop in Duitsland (bron: Google Insights). Maar liefst 36% van de zoekopdrachten zitten aan de begin van de customer journey in dit voorbeeld:
Denk ook aan gedrag op de website. Heeft je internationale publiek andere verwachtingen ten aanzien van functionaliteiten? Laat in elk geval je (nieuwe) website altijd controleren door een persoon op quickwins. Het kennen van je doelgroep is natuurlijk maar n onderdeel van het stappenplan.
Lees het hele stappenplan op Frankwatching en ontdekhoe je van je internationale SEO-avontuur een succes kunt makenof download het artikel zoals verschenen in OnlineRetailer (februari 2017, jaargang 5, nummer 19).
Beste Fullservice Digital Agency '24