In het 2e deel van de serie blogposts met specifieke vragen over Google Analytics behandelen we de vraag:
Hoe zie ik terug in GA op welke diensten en/of producten mijn site gevonden wordt?
Dit kunnen we achterhalen met geavanceerd segment in Google Analytics. We laten dit zien met de site van Adwise als voorbeeld.
Om te beginnen gaan we in ons Google Analytics profiel inzoomen op de tab verkeersbronnen. Onder deze tab kunnen we zien welke soorten verkeersbronnen er verkeer generen naar onze website:
De verkeersbronnen zijn onder te verdelen in:
Bij een aantal bronnen kan nog specifieker worden ingezoomd op bijvoorbeeld de verwijzende sites of de exacte zoekwoorden via Google organic. Onze interesse gaat nu uit naar het rapport zoekwoorden via Google organic. Hier kunnen we achterhalen via welke zoekwoorden onze website is gevonden. We vinden dit rapport onder Verkeersbronnen > Bronnen > Zoeken > Organisch. Wij zien hier het volgende rapport:
Omdat hier ook zoekwoorden in voorkomen die gerelateerd zijn aan onze bedrijfsnaam geeft dit niet direct een mooi beeld van de vindbaarheid op onze producten en diensten.
Het zoekverkeer dat ons gevonden heeft via zoektermen gerelateerd aan de bedrijfsnaam noemen we branded zoekverkeer. Dit willen we in dit geval uit het rapport filteren. Dit doen we door een geavanceerd segment aan te maken. We kunnen een segment aanmaken door linksboven het rapport te klikken op geavanceerde segmenten en vervolgens op nieuw geavanceerd segment. Met een geavanceerd segment kan op basis van een dimensie of statistieken een filter over de rapporten worden gelegd. Hiermee kunnen dus bepaalde bezoeken worden uitgesloten of juist worden opgenomen.
We kiezen voor het uitsluiten van zoekwoorden met adwise. Dit houdt in dat wanneer er in de zoekopdracht adwise voorkomt dit woord er eruit wordt gefilterd. We filteren hier dus zowel adwise als adwise internetmarketing uit de rapporten. Het is belangrijk ook fout gespelde varianten uit te sluiten. Dit doen we door een EN instructie toe te voegen en hier een variant in te geven. Deze varianten kunnen we achterhalen door eerst het zoekwoorden rapport te bekijken zonder filter.
Als we dit segment opslaan komen we direct op het zoekwoordenrapport. We zien dat er in het rapport geen zoekwoorden meer voorkomen die gerelateerd zijn aan Adwise:
We zien hierboven de uitgefilterde top 10 zoekwoorden waarop onze website is gevonden. Dit geeft direct inzicht of we gevonden worden op de diensten die we leveren. We hebben met het geavanceerd segment een lijst gegenereerd met zoektermen zonder onze bedrijfsnaam, een overzicht van de non-branded zoektermen die tot bezoeken naar onze website hebben geleid.
Op positie 1 zien we de zoekterm internet marketing staan. Dit is een goede beschrijving van onze diensten. Daarnaast zien we nog enkele zoektermen die overeenkomen met specifieke internetmarketing diensten, bijvoorbeeld: blog marketing.
Door geavanceerde segmenten te gebruiken kun je dus op een snelle manier bekijken op welke zoektermen je goed vindbaar bent - zonder dat je de posities stuk voor stuk moet checken - en welke diensten je met zoekmachineoptimalisatie nog verder kunt verbeteren.
De komende periode gaan we nog meer specifieke vragen beantwoorden. Heb je een bepaalde vraag, aarzel nietcontactop te nemen met Adwise. We behandelen je vraag direct of in onze blog.
Auteur: Thijs Wolbers
Beste Fullservice Digital Agency '24