Instagram is de laatste jaren uitgegroeid tot een volwaardig social media kanaal. Toen het platform in 2012 werd gekocht door Facebook, zagen de Instagrammers het al aankomen; er komen advertenties in de tijdlijn. En nu, in 2015 is het zover. Bedrijven kunnen vanaf nu adverteren op Instagram.
In deze blog wordt uitgelegd wat adverteren op Instagram inhoudt en op welke manier je dit kunt doen.
Instagram is een visueel sociaal netwerk waar vierkante fotos en korte videos worden gedeeld. Deze fotos en videos kun je voorzien van een filter, waardoor de content direct wat professioneler oogt. Net als op Facebook, kunnen mensen elkaar volgen en fotos en videos liken. Op Instagram wordt gewerkt met hashtags (#) om het beeld te ondersteunen, zoals #fun. Instagram heeft zijn eigen publiek. Op dit platform kun je als bedrijf de jongere doelgroep bereiken. Ongeveer 90% van de Instagrammers is onder de 35 jaar. In onze eerdere blog wordt uitgelegd hoe je als bedrijf Instagram succesvol inzet.
En van de belangrijkste redenen waarom vooral jongeren overstappen van Facebook naar Instagram is omdat het platform tot op heden geen advertenties liet zien en dus veel minder commercieel was. De Facebookmarkt raakt verzadigd; ook de late-adapters, waaronder de 40+ers, hebben een Facebookprofiel. Daarnaast zijn er veel advertenties te zien op Facebook wat een reden is geweest om over te stappen naar een ander sociaal netwerk.
Adverteren op Instagram is heel anders dan adverteren op bijvoorbeeld Facebook, omdat Instagram draait om visuele content. Er wordt van een adverteerder verwacht dat de advertentie mooi, relevant en vooral niet storend is.
De eerste bedrijven zijn inmiddels gestart met adverteren op Instagram. Zoals verwacht, zijn er veel negatieve reacties gekomen op deze advertenties. Hieruit blijkt dat de advertenties vooral subtiel moeten zijn. Met de boodschap koop bij mij kom je er niet. Daarom is veel creativiteit nodig om op Instagram te adverteren.
Een voorbeeld van een goede Instagram advertentie is de bovenstaande van leaninorg. Op het eerste gezicht lijkt dit geen advertentie, totdat je de beschrijving leest. Ook aan de knop Learn more en het subtiele Sponsored rechts bovenin de advertentie kun je zien dat het een advertentie betreft. Deze advertentie springt in op een actualiteit en toont een beleving, waardoor je direct een connectie hebt met je doelgroep.
Instagram is sinds 2012 onderdeel van Facebook. Het adverteren op het visuele platform doe je dan ook via Facebook. Hiervoor gebruik je de Facebook Power Editor. Er zijn verschillende advertentievormen die gebruikt kunnen worden op Instagram:
Klikken naar jouw website
Met deze advertentievorm zorg je ervoor dat mensen die klikken op de advertentie naar jouw website worden gestuurd. Dit kan zijn om contact op te nemen maar ook voor meer informatie.
Mobiele app-installaties
Als jouw bedrijf een mobiele app heeft, kun je die op Instagram promoten door middel van een advertentie. Zodra mensen drukken op de installeer knop, worden ze direct naar de Playstore/Appstore geleid om direct de app te installeren.
Videoweergaven
Om je bedrijf op de kaart te zetten, kun je korte videos van maximaal 30 seconden promoten onder je doelgroep. Deze videos spelen automatisch af in de tijdlijn van de Instagrammers.
Op dit moment is het grootste voordeel voor bedrijven dat er nog niet veel adverteerders actief zijn op Instagram. Dit is met name gunstig voor de klikkosten, aangezien Instagram net als Facebook met een veilingsysteem werkt. Daarnaast kun je via Instagram een jongere doelgroep bereiken, mits je relevant bent en met je advertentie iets toevoegt voor de gebruiker. Zorg dus dat je kennis deelt, de doelgroep inspireert of raakt met een relevante boodschap.Het instellen van advertenties op Instagram doe je via het advertentiebeheer op Facebook. Dit is een groot voordeel, omdat je ontzettend specifiek kunt targeten op Facebook. Elke Facebooker die ook een Instagramaccount heeft kun je bereiken op deze manier.
Wil je weten wat adverteren op Instagram voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact op met onze deskundige medewerkers. Wij helpen je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24