Rich snippets zijn zoekresultaten die verrijkt zijn met aanvullende informatie, de zogenaamde Micro Data. Normaal gesproken bestaat een zoekresultaat uit een titel, URL en een beschrijving.
Rich snippets voegt aan dit standaard zoekresultaat extra informatie toe en kan verschillende vormen hebben.
Door het gebruik van rich snippets kunnen zoekmachines informatie beter kwalificeren en de betekenis van informatie beter bepalen. Google hanteert o.a. relevantie als rankingsfactor om jouw positie binnen de zoekresultaten te bepalen. Dit maakt dat het gebruik van rich snippets een goed middel is om in te zetten om jouw ranking binnen de organische zoekresultaten te verbeteren.
Naast het feit dat de inzet van rich snippets bijdraagt aan een betere organische positie binnen de zoekresultaten vanwege de relevantie waarop Google de ranking bepaalt, trekken zoekresultaten met aanvullende informatie sneller de aandacht. Zoekresultaten die verrijkt zijn met sterren, prijzen, voorraad, afbeeldingen en/of videos wijken af van de gemiddelde zoekresultaten en springen daarmee in het oog. Dit alles heeft een positieve invloed op de Click Through Rate (CTR), oftewel: meer mensen zullen doorklikken naar jouw website. Dit is voor veel organisaties dan ook de belangrijkste reden om te gaan werken met rich snippets. Onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van rich snippets de doorklikratio met maar liefst 30% kan verhogen. Dit betekent 30% meer verkeer door middel van slechts een technische wijziging om rich snippets mogelijk te maken voor jouw zoekresultaten binnen Google. De doorklikratio heeft vervolgens weer invloed op de herschikking van de posities. Indirect benvloeden rich snippets, door de CTR verbetering, hiermee dus ook de vindbaarheid binnen Google. Waarom zou je rich snippets niet vandaag nog inzetten voor jouw organisatie?
Er komen steeds meer varianten van rich snippets bij die Google ondersteunt en toont. Welke soorten zijn er?
Als webwinkel zijnde kun je de zoekresultaten binnen Google van extra productinformatie voorzien. Deze rich snippet toont aanvullende productinformatie zoals de prijs, beschikbaarheid en beoordeling van een specifiek product uit jouw webwinkel.
Door deze rich snippet te gebruiken, als website die zich bezighoudt met recepten, kan er onder andere een afbeelding van het gerecht worden getoond, bereidingstijd, ingredinten en beoordeling.
Google ondersteunt een breed scala aan beoordelingen, waaronder de beoordeling van bedrijven, producten, films, boeken, etc. Google toont met deze rich snippet de beoordeling in de vorm van sterren en/of tekstuele review.
De rich snippet omtrent evenementen in Google beschrijft de details rondom bijvoorbeeld concerten of festivals. Specifieke tijden en locaties worden hierbij getoond in de zoekresultaten. Ook is het mogelijk om ticketprijzen weer te geven.
De rich snippet voor videos is waarschijnlijk de meest bekende vorm. Deze rich snippet kan een beschrijving, verkorte URL, uploaddatum en de duur van video tonen.
Toon meer details over jouw (nieuws)artikelen door middel van de rich snippet voor artikelen. Denk hierbij aan een aansprekende kop, afbeelding, publicatiedatum en omschrijving van het artikel.
Wil je als organisatie cht profiteren van de voordelen die rich snippets kunnen bieden? Benut dan alle mogelijkheden van rich snippets die passen bij jouw organisatie. Essentieel hierbij is om de juiste gegevens op een goede manier te implementeren voor een goede weergave in de zoekresultaten. Alleen dan zullen rich snippets op een positieve manier bijdragen aan de resultaten. Regelmatig zien we dat de implementatie van rich snippets niet vlekkeloos gaat of dat er gekozen wordt voor de verkeerde mogelijkheden die bijvoorbeeld door Schema.org aangeboden worden. Adwise kan jouw organisatie adviseren en helpen om de rich snippets goed te implementeren. Onze specialisten helpen je graag verder.
Beste Fullservice Digital Agency '24