In 2013 is Gmail Sponsored Promotions (GSP) in btaversie in Nederland gentroduceerd. Deze was toen alleen beschikbaar voor grote adverteerders en Google Partners. In de beginfase stond dit platform volledig los van Google AdWords en waren er nog geen standaard advertentiesjablonen beschikbaar. Sinds die tijd zijn er veel veranderingen geweest en inmiddels is Gmail Sponsored Promotions voor iedere adverteerder beschikbaar.
In mei 2015 is het platform volledig gentegreerd met Google AdWords waardoor het een stuk eenvoudiger is geworden om vanuit de AdWords-omgeving de campagne in te richten. Voordeel is dat je hierdoor de resultaten eenvoudiger met je andere Adwords-campagnes kunt vergelijken en bovendien kunt meenemen in je Adwords-rapportages.
GSP is een uniek advertentieformaat binnen je persoonlijke Gmail account die alleen vertoond wordt bij het reclame tabje van Gmail. De advertentie bestaat uit twee elementen: de collapsed ad en de extended ad (deze wordt geopend wanneer er op de collapsed ad wordt geklikt). De collapsed ad bevat een logo, bedrijfsnaam titel (25 tekens), omschrijving (100 tekens) en wordt boven de reclame inbox weergeven:
De adverteerder betaalt op basis van CPC (kosten per klik) zodra de collapsed ad wordt aangeklikt. Dit betekent dus nog niet dat de gebruikers direct je website bezoeken.
De extended ad kan bestaan uit tekst, afbeeldingen, links (naar je website), formulieren of videos en lijkt op een normaal emailbericht. De ad kan worden opgeslagen in je postvak in of doorgestuurd worden:
Op mobiele apparaten is deze advertentie ook via de reclame tab te bereiken en ziet dit er als volgt uit:
Om nieuwe klanten te bereiken kan er op veel verschillende manieren getarget worden binnen Gmail Sponsored Promotions. Target op basis van leeftijd, geslacht, taal, locatie, device, interesses, zoekwoorden en domeinen. Een combinatie hierin is natuurlijk ook mogelijk. Let wel op dat als er te specifiek wordt getarget het volume tegen kan vallen. In tegenstelling tot Facebook advertising zie je niet direct hoe groot je doelgroep is. Actieve monitoring is in de eerste dagen aan te bevelen omdat je op voorhand nog niet weet hoeveel volume je gaat halen.
Interessant is bijvoorbeeld het targeten van domeinnamen van de concurrentie. Zodra zij een nieuwsbrief sturen naar een klant kan hiernaast jouw advertentie worden vertoond.
Sinds de overgang van GSP naar de AdWords-interface biedt Google de mogelijkheid om te kiezen uit 3 standaardsjablonen. Hiernaast kun je ook nog steeds je eigen aangepaste HTML-upload doen.De standaardsjablonen zijn: afbeelding, enkelvoudige promotie en meerdere producten.
Afbeelding
Dit sjabloon bestaat uit een enkele afbeelding die klikbaar is. Richtlijn voor de afbeelding is 650 x 650 pixels:
Enkelvoudige promotie
Dit sjabloon bestaat uit twee afbeeldingen met daarnaast een kop, beschrijving en call to action. Richtlijnen voor de afbeeldingen zijn 630 x200 (bovenkant) en 300 x 200 (linkerkant):
Meerdere producten
Dit sjabloon bestaat uit een headerafbeelding, kop, beschrijving, call to actions en tot maximaal 6 productafbeeldingen. Richtlijnen voor de headerafbeelding zijn 630 x 200 pixels en voor de productafbeeldingen 180 x 180:
Uit resultaten blijkt dat een GSP advertentie vaak hogere conversiepercentages heeft dan reguliere display advertenties. Dit is logisch te verklaren omdat een klik op de collapsed ad nog geen klik naar de website is. Hierdoor zijn gebruikers die wel doorklikken van de expanded ad naar de website eerder geneigd om te converteren.
Bij een testcase van n van onze accounts zijn de volgende resultaten gehaald:
Aantal klikken | Vertoningen | CTR | CPC | Bezoekers | Conversies | Conversie% | Kosten. conv | |
Display | 93573 | 87999257 | 0,11% | 0,32 | 95514 | 8439 | 8,94% | 3,54 |
GSP | 45285 | 315295 | 15,18% | 0,12 | 3772 | 1496 | 41,05% | 3,20 |
De CTR van display is 0,11% en van GSP 15,18%. Alleen bij GSP zijn dit klikken vanuit de collapsed ad naar de expanded ad en bij display advertenties direct naar de website. Als je de effectieve CTR berekent van GSP (dus alleen klikken van de expanded ad naar de website) kom je op 1,20% CTR wat nog steeds een stuk hoger is dan de reguliere display campagnes.
De CPC lijkt een stuk lager te zijn bij GSP: 0,12 vs. 0,32. Echter als je hier ook de effectieve CPC berekent (kosten delen door het aantal klikken naar website) kom je op 1,27 wat weer een stuk hoger is dan display.
Het grootste voordeel hierbij is dat het conversiepercentage die bij GSP significant hoger ligt (omdat gebruikers die doorklikken echt genteresseerd zijn): 41,05% vs, 8,94%.
De mogelijkheden van Gmail Sponsored Promotions zijn steeds uitgebreider geworden. Door de integratie in de AdWords-interface is het vrij eenvoudig om de advertenties op te zetten. Wat belangrijk is bij GSP is het bedenken van een sterk concept dat de juiste doelgroep aanspreekt. Verder is aansprekend beeldmateriaal en goede content de belangrijkste succesfactor voor een GSP campagne.
Wil je meer weten over Gmail Sponsored Promotions? Kunnen wij helpen bij het bedenken van een sterk concept of het opzetten van een GSP campagne? Neem dan contact op met n van onze specialisten.
Beste Fullservice Digital Agency '24