Uw website draait goed. Een logische keuze is om uw website te blijven optimaliseren om zo te blijven groeien. Maar, u kunt ook uw grenzen verleggen naar het buitenland om verdere groei te realiseren. Belgi komt misschien als eerste in u op gezien de taal. Belgen kopen ook relatief veel bij Nederlandse webwinkels en is dan ook geen vreemde keuze. Als u kijkt naar het aantal mensen dat online per land aankopen doet, dan komt Duitsland sterk naar voren en is ook een hele interessante markt voor webwinkeliers. Dit blijkt ook uit het onderzoek van eMarketer zoals hieronder te zien is.
Duitsers behoren tot de grootste groep online shoppers van West-Europa. Duitsland is dan ook ongeveer 9,5 keer zo groot als Nederland en heeft ook ongeveer 5 keer zoveel inwoners. Echter gelden er in Duitsland wel andere regels op online gebied dan in Nederland.
In regelgeving verschilt de Duitse markt behoorlijk van de Nederlandse. Zo gaan de Nederlandse algemene voorwaarden niet op in Duitsland. Advies is dan ook om deze te laten herschrijven door een ervaren Duitse jurist. De wet 'Fernabsatzgesetz' staat Duitse consumenten toe producten te retourneren binnen veertien dagen. Wees hier niet laconiek in, want de kans op een claim is in Duitsland vele malen groter dan in Nederland. In Duitsland krijg je voor rechtsfouten direct met juridische kosten te maken. Verder reken je tot een omzet van 100.000 per jaar het Nederlandse BTW-tarief. Is dit in een jaar meer, dan mag het jaar daaropvolgend het Duitse BTW-tarief van 19% gerekend worden. Ook bij het registeren van een .de domein komt regelgeving kijken. Voor de registratie dient namelijk een persoon of bedrijf gevestigd te zijn in Duitsland of een tekenbevoegd persoon in Duitsland te hebben aangewezen. Een .de domein is zeker aan te raden, aangezien slechts 10% van de Duitsers koopt bij een buitenlandse winkel.
Zoals u weet wordt in Nederland het meeste gebruik gemaakt van iDEAL, echter wordt dit in Duitsland niet aangeboden. Duitsland maakt gebruik van Giropay en de Sofortberweisung, wat vergelijkbaar is met iDEAL. Duitsers betalen over het algemeen het liefst met hun creditcard, door eenmalige machtigingen of overschrijvingen. Ook achteraf betalen zult u mogelijk moeten maken, waarbij een Duits rekeningnummer voor het vertrouwen een must is. Bovendien wordt er van Paypal steeds vaker gebruik gemaakt.
Op Duitse websites is het taalgebruik een stuk formeler dan op Nederlandse websites. In Duitsland wordt veelal Sie, Nederlands voor u, gebruikt. Ook worden Duitsers het liefst aangesproken bij hun achternaam. Authenticiteit en vertrouwen staan bij Duitsers hoog in het vaandel. Duitsers verwachten de beste prijs, gratis retourneren, een korte levertijd en een gratis klantenservicenummer. Ook een keurmerk doet het bij onze oosterburen altijd goed. Waar Nederlanders veel met beelden werken, wordt door Duitsers vaak om tekst en uitleg gevraagd. Duitsers zijn voor een aankoop ook veel meer aan het onderzoeken tot wordt overgegaan op de aankoop dan Nederlanders.
Zoals u kunt lezen ziet de Duitse online wereld er heel anders uit dan de Nederlandse. Ons advies is dan ook om rekening te houden met de verschillen voor een succesvolle targeting van de Duitse online markt. Adwise heeft veel ervaring op de Duitse markt en weet precies waar de succesfactoren liggen. Wilt u weten waar uw kansen op de Duitse online markt liggen? Neem dan gerust contact op met een van onze adviseurs!
Beste Fullservice Digital Agency '24