Dat Google vaak test is geen geheim, maar de laatste tijd stikt het van de testjes in de wereld van zoekmachines. Zo werd er onlangs getest met zoekvolumes in de Keyword Planner (is inmiddels doorgevoerd) en verschenen er in sommige gevallen ook ineens reviews van derden in het knowledge panel voor bedrijven. In de afbeelding hieronder is te zien dat, naast de Google-reviews, ook reviews uit Facebook en The Feedback Company prominent getoond worden. Ook deze test lijkt nu volledig uitgerold en voor iedereen zichtbaar.
In het verlengde van deze testjes van Google zagen we gister op een aantal "e-commerce" zoekopdrachten ineens dat er afbeeldingen getoond werden bij de organische resultaten op mobiel. In de afbeeldingen hieronder zie je aan de linkerkant de SERP op "tuinafscheiding", in het midden op "rozenkelims" en aan de rechterkant op "Samsonite koffers". Dit zou, mocht deze test er door komen, erg interessant kunnen zijn voor SEO omdat het zeer waarschijnlijk leidt tot een stijging van de CTR op de organische resultaten. Heel aannemelijk dat deze test erdoor komt is het echter niet, juist omdat de CTR op organisch zou kunnen stijgen. Google is de laatste tijd namelijk steeds updates aan het doorvoeren die een nadelig effect hebben op de CTR van de organische resultaten.
Uiteraard blijven we dit soort updates monitoren. Wil je hiervan op de hoogte blijven? Houd ons blog dan in de gaten!
Beste Fullservice Digital Agency '24