Met Google Shopping worden producten getoond in de zoekresultaten van zoekmachine Google. Door middel van een Google Shopping feed kunnen webshops specifieke producten delen met Google, zodat Google deze in haar zoekresultaten kan tonen wanneer iemand naar dit concrete product zoekt. Onderstaand een voorbeeld van de winkelresultaten wanneer er wordt gezocht op "tuinmeubelen".
Hiermee is Google Shopping voor webshops een zeer interessant middel voor het genereren van kwalitatieve bezoekers met een grote koopintentie.
Op dit moment worden de Google Shopping resultaten zowel tussen de organische zoekresultaten als aan de rechter bovenzijde getoond. Zie onderstaand voorbeeld als we zoeken op "vouwfiets kopen".
Voor de Google Shopping resultaten in de organische zoekresultaten betaal je nu niet per klik. Het hiermee genereren van bezoekers is dus volledig gratis. De Google Shopping resultaten aan de rechter bovenzijde zijn een uitbreiding van Google AdWords-advertenties (product-extensies). Hiervoor betaal je wel per klik, net als bij de bekende Google AdWords advertenties.
De belangrijkste verandering is dat voor alle klikken op Google Shopping resultaten betaald moet gaan worden. Hierbij zullen de klikprijzen en posities op dezelfde wijze worden bepaald als bij Google AdWords. Google geeft zelf aan dat zij dit doet om de kwaliteit van de resultaten te verbeteren. Het zal echter voornamelijk een extra inkomstenbron zijn. Waarschijnlijk wordt het voor de kleinere webwinkeliers lastiger om getoond te worden met Google Shopping resultaten.
Daarnaast zullen de resultaten niet meer tussen maar boven de organische zoekresultaten worden weergegeven. Aan de resultaten aan de rechter bovenzijde zullen tevens recensies worden toegevoegd.
Google wil deze wijziging rond de herfst lanceren in de Verenigde Staten. Wanneer Europese landen zullen volgen is nog niet bekend. Voor meer informatie of advies, neem vrijblijvend contact met ons op.
Auteur: Jip van Kervel
Beste Fullservice Digital Agency '24