Challenge us
menu

Google Shopping: de aanpassingen en de gevolgen

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Afgelopen juni werd bekend dat Google haar machtspositie onterecht op de markt van zoekmachines gebruikt heeft. Om zo een machtspositie, op de markt voor prijsvergelijkend winkelen, te verkrijgen. Google zou haar eigen dienst, Google Shopping, ver boven concurrerende prijsvergelijkers hebben geplaatst. Hiervoor heeft Google een boete van 2,42 miljard euro opgelegd gekregen. Daarnaast moest Google enkele aanpassingen doen om het illegale beleid te staken. Welke aanpassingen dit zijn en wat de gevolgen voor consumenten en prijsvergelijkers zijn vertellen wij in dit artikel.

1. Aanpassingen van Google Shopping

Onlangs heeft Google besloten om Google Shopping, haar eigen prijsvergelijker te splitsen van de zoekmachine. Vanuit eigen omzet moet Google Shopping ruimte bieden voor product listing advertentieruimtes. Voorheen had Google hier het alleenrecht. Google heeft de mogelijkheid gegeven aan prijsververgelijker om toe te treden tot de product listing ads. Zo kunnen prijsvergelijkers mee bieden op de advertentieplekken, waar zij moeten concurreren met Google Shopping.
Op het moment heeft slechts vergelijk.nl besloten om mee te bieden op deze plekken. Aan deze opzet heeft beslist.nl aangegeven niet mee te willen doen. Daarnaast geeft ook KiesKeurig.nl aan niet mee te doen, omdat zij geen doorgeefluik willen zijn.

Het is momenteel zo dat wanneer de consument een artikel aanklikt, deze direct landt op de desbetreffende webshop. Het is niet meer zo dat ze eerst op de pagina van de prijsvergelijker landen. De consument komt alleen op de prijsvergelijker wanneer zij op Van Vergelijk.nl klikken. Zie onderstaande afbeelding.

Google Shopping: de aanpassingen & de gevolgen

2. Controle over je eigen producten

Wanneer een webshop via product listing ads adverteert, krijgt zij de mogelijkheid om vergelijkers te verbieden om producten van de adverteerder zelf mee te nemen in de veilig voor de PLAs. Op deze manier heeft de webshop zelfcontrole over de zichtbaarheid in Google Shopping. Zo gaat het niet de concurrentie met zichzelf aan. Door middel van een aantal stappen in het Google Merchant Center is het mogelijk om te zien welke vergelijkers momenteel de producten van de webshop gebruikt.

Meer weten over deze stappen & de gevolgen?

Lees het complete artikel over Google Shopping: de aanpassingen en de gevolgen op Frankwatching.

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24