Een week geleden maakte Google bekend dat het mogelijk is de bedrijfspagina van het Google+ profiel te koppelen aan de Google AdWords campagne van het betreffende bedrijf. Hierdoor krijgen de zoekers naast de normale kop en advertentietekst ook een klikbare link naar de Google+ pagina. Misschien nog wel belangrijker in de toekomst is de referentie: een ingelogde bezoeker ziet wie van zijn/haar vrienden de (gehele) website een +1 heeft gegeven.
De koppeling van het Google+ profiel met de AdWords campagne kan gemaakt worden via het tabblad advertentie-extenties, hier kan sinds vorige week worden gekozen voor sociale extenties. Via deze weg kan de Google+ bedrijfspagina worden gekoppeld aan de gewenste campagnes. Let op: de Google+ bedrijfspagina moet geverifieerd zijn doormiddel van een wederzijdse link met de tag rel=publisher .
De koppeling tussen AdWords en Google+ heeft voor- en nadelen. De 2 grote voordelen van deze koppeling in onze ogen zijn:
Referenties van personen binnen en buiten het netwerk. Het complete aantal +1s van de hele website worden hier opgeteld. Personen binnen het netwerk worden zelfs met foto en naam genoemd. Deze referenties zijn natuurlijk zeer waardevol.
Onder de AdWords advertentie staat een duidelijke link naar de Google+ bedrijfspagina van het betreffende bedrijf. Hierdoor is deze tool natuurlijk ideaal voor het krijgen (en behouden) van een dialoog met je doelgroep. Google AdWords kan op deze manier meer interactief worden ingezet.
Er zijn vast nog veel meer voordelen voor het toevoegen van deze koppeling en de toevoeging van sociale referenties. Ook zullen er ongetwijfeld kritische geluiden over zijn, zoals het beperkte bereik dat Google+ op dit moment heeft. We horen graag wat jullie mening hierover is.
Auteur: Niels Hobert
Beste Fullservice Digital Agency '24