Sinds 2010 is Google aan het experimenteren met hoe en hoeveel Google AdWords-resultaten worden vertoond in de zoekresultaten. Sinds december 2015 test Google in Nederland met het tonen van vier topadvertenties in plaats van drie. Google heeft ons bevestigd dat ze dit op dit moment ook in Nederland voor alle commercile zoektermen doorvoeren.
Voor alle commercile zoektermen worden aan de rechterkant geen Google AdWords tekstadvertenties meer getoond. Bij transactionele zoekopdrachten worden nog wel Google Product Listing Ads getoond. Zie ook onderstaand voorbeeld van de zoekresultaten op de zoekterm "Samsonite koffers".
Hiermee lijken de zoekresultaten op desktop steeds meer op de zoekresultaten op mobiel. Naar alle waarschijnlijkheid worden de Product Listing Ads-resultaten (Google Shopping) in de toekomst ook nog prominenter weergegeven. Ook hier test Google al een tijdje mee, waarover je meer leest in ons blogartikel.
Het is natuurlijk niet duidelijk wat dit exact voor jouw online operatie betekent, maar we verwachten dat de volgende gevolgen in bepaalde mate voor iedereen gaan gelden:
De gevolgen kunnen dus best ingrijpend zijn. Bedenk wel dat de Google AdWords resultaten aan de rechterkant slechts circa 15 procent van alle klikken ontvingen. Daarnaast biedt de wijziging van Google ook concrete voordelen, waaronder:
Het mag duidelijk zijn dat deze verschuiving Google meer inkomsten oplevert. Er zijn meer wijzigingen op komst die de organische resultaten laten ondersneuvelen ten opzichte van de betaalde resultaten. Zo worden de rich snippets met recensies langzamerhand niet meer vertoond bij organische resultaten (zie dit blogartikel voor meer informatie).
Het wordt dus nog belangrijker dan ooit dat je gehele digital approach klopt en Google AdWords hierdoor effectief bijdraagt aan jouw eindresultaat. Daarnaast is het essentieel inzicht te hebben in wat Google AdWords nou cht oplevert, zodat je weet wat een klik echt mag kosten. Wil je meer weten? Spar vrijblijvend met ons!
Beste Fullservice Digital Agency '24