Challenge us
menu

Google: 40 updates, waaronder Panda 3.3

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

In februari heeft Google 40 updates doorgevoerd. De wijzigingen hebben vooral betrekking op haar zoekmachines, lees ze hier. En van de opvallendste updates is de "Panda 3.3" update.

Google Panda

Ongeveer een jaar geleden lanceerde Google haar "Panda Update" voor het eerst in de Verenigde Staten. Panda is een uitbreiding op het algoritme (n van de vele rankingsfactoren), gericht op het afstraffen van lage kwaliteit websites (content farms). Dit zijn websites zonder unieke en kwalitatieve content, slechts met n doel: hoog in google komen.

Panda 1.0 was alleen van toepassing op Engelstalige zoekresultaten in de Verenigde Staten. Vervolgens werd Panda uitgerold naar andere Engelstalige landen en in augustus 2011 werd de Panda update in Nederland gelanceerd.

De Panda update heeft het belang van unieke en kwalitatieve content (relevant voor zoekers en bezoekers) nog groter gemaakt. Verschillende bekende en minder bekende websites zijn (al dan niet tijdelijk) afgestraft als gevolg van de Panda update.

Panda 3.3 update

De Panda 3.3 update was n van de 40 updates die Google bevestigde in februari te hebben doorgevoerd. Zoals vaker geeft Google niet concreet aan wat de update inhoudt. Google zegt: "This launch refreshes data in the Panda system, making it more accurate and more sensitive to recent changes on the web."

Het is dus onbekend wat deze update precies inhoudt, maar het is duidelijk dat Google websites met "slechte" content steeds beter probeert te herkennen en af te straffen.

De overige updates

Naast de "Panda 3.3" update bevestigde Google nog 39 andere updates. Deze hebben onder andere betrekking op Sitelinks, lokale relevantie in Youtube, Google Image Search en de Google Toolbaar. De complete lijst is hier te vinden.

Zoekmachine optimalisatie

Deze 40 updates hebben, net als alle andere wijzingen in het algoritme van Google, een directe of indirecte invloed op zoekmachine optimalisatie (SEO). Zoekmachine optimalisatie gaat verder dan alleen de normale zoekresultaten en voor optimaal resultaat is het essentieel om op belangrijke wijzigingen in te spelen.

Auteur: Jip van Kervel

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24