Challenge us
menu

Google introduceert Customer Match

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Vanaf oktober 2015 is het mogelijk Customer Match in te zetten. In dit blogbericht wordt kort uitgelegd wat Customer Match is, hoe je het kunt gebruiken en waar je op moet letten.

Wat is Customer Match?

Target Audience

Binnen Google Ads (voorheen Google Adwords) is het mogelijk een lijst met e-mailadressen te uploaden. Vervolgens matcht Google deze e-mailadressen aan Google-profielen. Met deze profielen ben je in staat om advertenties zoals zoekadvertenties en video-advertenties gerichter in te zetten binnen Gmail, Google Search en Youtube. Je target een specifieke doelgroep en brengt op deze manier bepaalde advertenties gerichter onder de aandacht.

Waarom Customer Match?

Het is van waarde om je meest waardevolle klanten te bereiken met advertenties die relevant zijn. Klanten die een aankoop bij je hebben gedaan of die lid zijn van een nieuwsbrief, zijn genteresseerd. Bij deze klanten is de kans op een (herhalings)aankoop groter. Het is dan belangrijk om de juiste advertenties te tonen op het juiste moment.

Hoe Customer Match werkt

Binnen Google Ads kun je een lijst met e-mailadressen uploaden. Na het uploaden matcht Google de e-mailadressen aan Google-profielen en wordt de lijst met e-mailadressen weer verwijderd. Het verwijderen van de lijst met e-mailadressen gebeurt uit privacy-overwegingen. Voor de gematchte profielen is het mogelijk om aparte campagnes in te stellen. Je kunt bijvoorbeeld een hogere CPC bieden bij bepaalde zoekopdrachten zodat je bovenaan staat in de zoekresultaten. Of geheel specifieke advertenties tonen aan exclusief deze doelgroep en daarbij een bredere targeting inzetten.

Richtlijnen Customer Match

Richtlijnen

Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van regelgeving en richtlijnen random Customer Match. Je privacy policy moet het toelaten e-mailadressen te delen met derden. Daarnaast mag je alleen e-mailadressen gebruiken die je eerlijk verkregen hebt.

Wat is toegestaan:

  • Het gebruiken van e-mailadressen van klanten die iets gekocht hebben op je website
  • Het gebruiken van e-mailadressen van klanten die zich hebben aangemeld voor commercile mailingen
  • Het gebruiken van e-mailadressen van klanten die zich hebben aangemeld voor een spaarprogramma

Let hierbij op het volgende:

  • Je privacy policy moet toestaan dat gegevens worden gedeeld met derden
  • Maak alleen gebruik van de Google API bij het uploaden van de e-mailadressen
  • Voldoe aan alle overige regelgeving betreft eventuele branche specifieke regels

Wat je niet mag doen:

  • Advertenties tonen op basis van persoonlijke informatie
  • Het gebruiken van informatie van klanten onder de 13 jaar die zijn verzameld of afkomstig zijn van apps gericht op doelgroep van kinderen onder de 13 jaar
  • Overige bepalingen die niet zijn toegestaan volgens de Google Ads policy

Samengevat

Customer Match helpt je om gerichter bepaalde doelgroepen te bereiken met de juiste advertenties. Let bij Customer Match wel goed op de richtlijnen.

Weten wat de mogelijkheden zijn van Customer Match in jouw situatie? Neem dan contact op met een van onze internetmarketing adviseurs.

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24