Juni is een drukke maand voor onze webanalisten. Eerst de Google Analytics Summit. Het internationale congres waarin Google de nieuwste ontwikkelingen van haar analytics dienst met haar partners en premium klanten deelt. Daarna de Google Analytics User Conference. Het Nederlandse gebruikersevenement waarin bureaus hun kennis delen via trainingen en presentaties.
Marco Wekking was op beide evenementen aanwezig. In deze blog een kort verslag van zijn ervaringen.
Op 7 juni vloog ik naar San Francisco om me laten te informeren over de nieuwste Google Analytics ontwikkelingen. Het jaarlijkse evenement stond dit jaar in het teken van veranderend gebruikersgedrag. Waar gebruikers voorheen de tijd namen om in enkele momenten de site te bekijken, producten te vergelijken en aankopen te voltooien, daar handelen ze nu in meer momenten die sneller verlopen en op meer manieren plaatsvinden.
Met deze verandering in het achterhoofd werden nieuwe mogelijkheden gepresenteerd. Voor verschillende nieuwe functionaliteiten hebben wij ons al ingeschreven voor de Whitelist. We kijken er naar uit deze nieuwe functies binnenkort te gaan testen. Helaas mogen deze nu nog niet gedeeld worden. Alle inhoud valt namelijk onder NDA.
Volgepakt met nieuwe kennis vloog ik terug naar Schiphol, om de dinsdag daarop samen met collega Thijs Wolbers Google Tag Manager trainingen te geven tijdens de Training Day. In drie sessies leerden 75 deelnemers paginaweergaven, kliks op links, formulierverzendingen, en YouTube videos meetbaar te maken op een speciaal voorbereide testsite. De training was zo opgezet, dat deelnemers die al bekend waren met de basis verder konden met geavanceerdere functies. Dit terwijl deelnemers die voor het eerst met Google Tag Manager gingen werken extra tijd konden besteden aan de eerste onderdelen.
De dag erna presenteerde Daan Loohuis op de conference day. Onderwerp van zijn verhaal was de toegevoegde waarde van Google Analytics maatwerk. Standaard geeft Google's dienst veel interessante informatie, maar bedrijfscontext ontbreekt. Hierdoor wordt slechts gedeeltelijk inzichtelijk welke campagnes en welk websitegedrag het meest waardevol zijn. Met de komst van Google Tag Manager en Universal Analytics kan contextinformatie in veel gevallen eenvoudig worden aangevuld.
Terwijl Daan zijn verhaal presenteerde, maakten Thijs en ik gebruik van de kans om aan te schuiven bij presentaties van collega-bureaus. Tussendoor genoten wij van de keynotes van Peter O'Neill, Krista Seiden en Simo Ahava.
Vijf gepresenteerde inzichten die we willen benadrukken:
Slides van de keynote sprekers zijn te vinden in deGAUC LinkedIn groep.
Beste Fullservice Digital Agency '24