Challenge us
menu

Google Analytics Q&A: Waar zocht een bedrijf op?

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

De basis principes van Google Analytics zijn bij bijna iedereen wel bekend. Wat vaak minder bekend is zijn de meer uitgebreide functies of het zoeken van specifieke data. Zo kun je in Analytics veel interessante data vinden waarmee je je website of het pad er naar toe kunt optimaliseren.

In een serie van blogposts gaan we specifieke vragen over Google Analytics behandelen. Ook gaan we in op eventuele vervolgstappen die op basis van deze nieuwe inzichten kunnen worden genomen.

In deze blog behandelen we de vraag:

"Kan ik in Google Analytics zien via welk zoekwoord een bedrijf mijn website bezoekt?"

Om deze vraag te beantwoorden gaan we inzoomen op de tab doelgroep. Onder deze tab is een overzicht te zien van alle bezoekers op de website en de bijbehorende gegevens, onder te verdelen in:

  • demografische gegevens
  • gedrag (nieuwe vs terugkerende bezoekers)
  • technologie
  • sociaal
  • bezoekers via mobiele apparaten

Om de bovenstaande vraag te beantwoorden gebruiken we de tab technologie. Hier zijn de gegevens voor browser en besturingssysteem en de gegevens voor netwerk terug te vinden. In de tab browser en besturingssysteem is te zien welke browsers het meest worden gebruikt door de bezoekers van je website. Ook besturingssysteem, resolutie, kleuren, flash en java gegevens zijn hier terug te vinden. Deze gegevens kunnen een indicatie geven over de werking van de website. Hieruit zijn eventuele bugs of fouten terug te zien.

De serviceproviders van bezoekers

Onder de tab netwerk zijn de gegevens terug te vinden om de vraag die gesteld wordt te beantwoorden. Hier zijn de serviceproviders en hostnamen te zien. Grotendeels zullen de serviceproviders bestaan uit namen als ziggo consumers of xs4all internet. Dit zijn de particuliere gebruikers of bedrijven die geen eigen server hebben.

Wanneer je de lijst langer maakt zullen er ook namen van serviceproviders te zien zijn die te herleiden zijn naar een specifiek bedrijf. Dit biedt, met name voor de B2B markt, kansen voor bijvoorbeeld acquisitie.

Hoe vind ik deze lijst en hoe koppel ik hier een zoekterm aan?

De lijst is dus te vinden onder de tab netwerk serviceproviders. In deze lijst zijn alle bedrijven die je website hebben bezocht te zien. Het is mogelijk een secundaire dimensie te selecteren zodat er een variabele aan de lijst kan worden toegevoegd. Selecteer hier de optie zoekwoord om de lijst met serviceproviders te koppelen aan de zoekwoorden.

Secundaire dimensie: zoekwoord

Wat nu in het overzicht te zien is, is een lijst met alle serviceproviders die in de geselecteerde periode de website hebben bezocht. Hieraan gekoppeld zijn de zoektermen die deze bezoekers hebben gebruikt om de website te vinden. De lijst is te selecteren van laag naar hoog zodat bedrijven met een eigen server eerder te zien zijn.

Let op:Google Analytics geeft nog wel eens de weergave (not set) bij zoekwoorden. Dit is te verklaren doordat niet iedere bezoeker/server via een zoekmachine op de website komt. Als secundaire dimensie kan ook worden gekozen voor bron of medium om te zien via welke weg deze bedrijven de website hebben gevonden.

Instellen als export

Voor veel bedrijven is dit een ideale tool om een beeld te krijgen hoe bepaalde bedrijven de website hebben gevonden. Google Analytics bied de mogelijkheid tot het instellen van een e-mail melding op geselecteerde tijdstippen. Zo is het mogelijk een overzicht van bovenstaande elke maandagochtend in uw mail te ontvangen.

Vragen over Google Analytics

In de toekomst gaan we in onze blog meerdere specifieke vragen over Google Analytics behandelen. Heb je een bepaalde vraag, aarzel niet contact op te nemen met Adwise. We behandelen je vraag direct of in onze blog.

Auteur: Niels Hobert

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24