Challenge us
menu

Google Analytics Enhanced Ecommerce: Meer inzicht met nieuwe rapporten

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Sinds enkele maanden beschikken Universal Analytics-gebruikers over Enhanced Ecommerce (geoptimaliseerde e-commerce). Deze nieuwe functionaliteit geeft webshops aanzienlijk meer inzicht in de gehele koopervaring van de klant. Er kan onder meer nagegaan worden hoe vaak producten bekeken worden, hoe vaak producten in de winkelwagen worden gelegd en hoe vaak elke stap in het transactieproces bereikt wordt. Dit maakt het mogelijk uit te zoeken hoe vaak en waar bezoekers afhaken in het aankooptraject. Daarnaast geeft het inzicht in hoe vaak bezoekers besluiten het aankooptraject in te gaan nadat ze een product hebben bekeken.

Enhanced Ecommerce rapporten

In deze blogpost zetten wij enkele functies van Enhanced Ecommerce (geoptimaliseerde e-commerce) op een rij door de bijhorende rapporten te doorlopen. In volgende blogposts leggen wij uit hoe Enhanced Ecommerce getest en gemplementeerd kan worden in een bestaande webshop.

 

Winkelgedrag

Conversies > E-commerce > Winkelgedragsanalyse > Winkelgedrag

Het rapport Winkelgedrag laat zien hoeveel sessies winkelactiviteit kennen, hoeveel van deze sessies met winkelactiviteit leiden tot een gevulde winkelwagen en hoeveel gevulde winkelwagens daarna leiden tot hoeveel (voltooide) transactieprocessen.

Enhanced Ecommerce: Analyse van winkelgedrag (screenshot)

Net als in andere Google Analytics rapporten kan gebruik worden gemaakt van segmenten. Zodoende is het mogelijk om na te gaan of bepaalde groepen gebruikers vaker afhaken in het aankooptraject en/of minder vaak een aankooptraject starten.

Bestuderen op welke wijze een groep sessies verschilt van een andere groep met een productweergave, toevoeging aan de winkelmand, transactie of betalingkan echter ook met de tabel onderaan. Door op Gebruikerstype te klikken kunnen sessies uitgesplitst worden op een bepaalde dimensie. Hiermee kan nagegaan worden of bepaalde soorten sessies vaker of minder vaak leiden tot productweergaven, toevoegingen aan de winkelwagen, transactieprocessen en/of transacties.

De informatie in bovenstaande screenshot gaf inzicht in het feit dat gebruikers met mobiele telefoons minder vaak een product kopen nadat ze een product bekijken. Dit betekent dat de webshop waarschijnlijk minder effectief is op mobiele telefoons en dat het verstandig is de gebruikservaring op dit platform verder te bestuderen om verbeterpunten te ontdekken.

Om te onderzoeken hoe sessies met productweergaven, toevoegingen aan de winkelwagen, transactieprocessen en/of transacties van elkaar verschillen qua verwijzingsbronnen, gebruikersgedrag en/of andere eigenschappen kunnen segmenten worden aangemaakt. Door te klikken op n van de blauwe kolommen kan de corresponderende groep sessies gesegmenteerd worden. Dit segment kan dan net als ieder ander segment worden toegepast op alle andere rapportpagina's binnen Google Analytics.

 

Betaalgedrag

Conversies > E-commerce > Winkelgedragsanalyse > Betaalgedrag

Het rapport Betaalgedrag laat zien hoeveel sessies waarin een betalingsproces gestart wordt afgerond worden en welke betaalmethoden hoe vaak daarbij gebruikt worden. Hiermee wordt inzichtelijk welke betaalmethoden het meest populair zijn en het vaakst leiden tot een succesvolle transactie. Dit is nuttige informatie wanneer je wil controleren of klanten goed gebruik kunnen maken van alle betaalmethoden en of alle betaalmethoden gebruikt worden.

 

Productprestaties

Conversies > E-commerce > Productprestaties

Net als de oude e-commerce functionaliteit biedt Enhanced Ecommerce via het rapport Productprestaties de mogelijkheid om prestaties van individuele producten te vergelijken. Maar waar voorheen alleen aantallen verkopen konden worden vergeleken is het nu mogelijk om te zien hoe vaak elk individueel product wordt bekeken. Daarnaast kunnen deze gegevens worden vergeleken met het totale aantal aankopen en het totale aantal keren dat een product in de winkelwagen wordt gelegd met behulp van de nieuwe statistieken Verhouding winkelwagentje/detailweergaven en Verhouding kopen/detailweergaven.

Enhanced Ecommerce: Productprestaties (screenshot)

Door op het tabblad Winkelgedrag te klikken kunnen extra winkelgedrag-statistieken zoals het aantal weergaven en het aantal toevoegingen aan de winkelwagen worden weergegeven.

Met behulp van het nieuwe productprestaties-rapport is het mogelijk om na te gaan of minder succesvolle producten minder succesvol zijn omdat ze minder vaak worden bekeken/gevonden of omdat relatief weinig weergaven leiden tot een toevoeging aan de winkelwagen.

Met de informatie in bovenstaande screenshot hebben we ontdekt welke producten relatief vaak worden verkocht nadat ze worden bekeken. Een logische vervolgstap na deze vondst is de productpagina's van deze producten te bestuderen. Mogelijk worden de vaak verkochte producten beter gepresenteerd en kan deze relatief goede presentatie makkelijk worden toegepast op andere productpagina's.

 

Verkoopprestaties

Conversies > E-commerce > Verkoopprestaties

Net als het productprestaties-rapport is het verkoopprestaties-rapport bijgewerkt. De belangrijkste vernieuwing is de automatische uitsplitsing op transacties in plaats van data en de mogelijkheid om van elke transactie de verkochte producten weer te geven. Andere toevoegingen zijn de vermelding van BTW-bedragen, de vermelding van verzendkosten en de hoeveelheid producten die per transactie zijn verkocht.

Enhanced Ecommerce testen

In een volgende blogpost zetten we uiteen hoe Enhanced Ecommerce getest kan worden. Testen alvorens implementeren is verstandig omdat nieuwe code moet worden toegevoegd en omdat een property niet tegelijkertijd enhanced ecommerce data en oude ecommerce data kan verzamelen.Zodra dit artikel verschijnt updaten we dit bericht met een link naar het nieuwe artikel. Meer informatie daarover volgt dus binnenkort.

Meer over Enhanced Ecommerce

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24