Tegenwoordig zie je bij veel bedrijfsnamen advertenties van het eigen bedrijf staan. Zie bijvoorbeeld bol.com:
Vanuit de markt en onze eigen klanten komt wel eens de vraag: waarom zou ik adverteren op mijn eigen merknaam? Bezoekers komen dan toch al via de organische resultaten binnen en maak ik dan geen onnodige kosten?In deze blogpost laten we je zien wat de voor- en nadelen zijn van adverteren op je eigen merknaam.
Bekijk de video, of lees verder
In deze videoblog legt Nick Oltvoort van Adwise Internetmarketing uit waarom je zou moeten adverteren op je eigen bedrijfsnaam.
Volgens het beleid van Google mag je op de bedrijfsnaam van concurrenten adverteren zolang je het handelsmerk niet in je advertentietekst vermeld. Als concurrenten hier gebruik van maken en op jouw naam adverteren dan is het een must om zelf de 1e positie in de resultaten te claimen. Anders zal de concurrent waardevol verkeer van je wegkapen en klanten van je stelen.
Bijkomend voordeel is dat zodra je zelf gaat adverteren de kwaliteitscore van de concurrent zal dalen, aangezien jouw CTR een stuk hoger is. Hierdoor gaan concurrenten veel meer per klik betalen. Zo ontmoedig je concurrenten om op jouw merknaam te blijven adverteren.Zie bijvoorbeeld Samsonite:
Uit diverse onderzoeken die in het verleden zijn gepubliceerd (Google onderzoek) blijkt dat het totaal aantal bezoekers/klikken toeneemt wanneer zowel organisch als betaald verkeer wordt ingezet.
Advertentieteksten, sitelinks en highlight extensies kunnen binnen enkele minuten worden aangepast (in tegenstelling tot het organische resultaat). Hierdoor kunnen tijdelijke aanbiedingen snel worden gecommuniceerd. Denk bijvoorbeeld aan het Prijzencircus bij de V&D of de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf. Maar ook de sale periode bij een retailer. Zie bijvoorbeeld wehkamp.nl:
Bijkomend voordeel is dat dit verkeer direct naar de goede landingspage kan worden gestuurd.
Adverteren op je eigen bedrijfsnaam is erg goedkoop. Je kwaliteitscores van de zoektermen zullen in de meeste gevallen 10/10 zijn. De kwaliteitscore in combinatie met een lage concurrentie zorgt ervoor dat je vaak maar 0,01 tot 0,05 per klik betaald.
Dit is een eeuwige discussie omdat niemand weet hoe Google precies tot de uiteindelijke kwaliteitscores in je account komt. Feit is wel dat deze zoektermen een hoge CTR en daarmee een hoge kwaliteitscore hebben en dit het gemiddelde van het account dus omhoog haalt.
In je Google AdWords account is aan de voorkant alleen de kwaliteitscore op zoekwoordniveau inzichtelijk.Toch bestaat er ook een kwaliteitscore op advertentiegroep, campagne en accountniveau.
Als de gemiddelde kwaliteitscore van non branded termen door branded termen wordt geboost en je hierdoor minder per klik betaalt is dit mooi meegenomen.
Door gebruik te maken van betaalde advertenties kan in sommige gevallen het 2e en 3e organisch resultaat onder de vouw geplaatst worden. Hierdoor kun je negatieve resultaten minder zichtbaar maken.
Zie onderstaande voorbeeld waarbij de betaalde advertentie met uitgebreide sitelinks en het organische resultaat met sitelinks alle ruimte boven de vouw inneemt.
Branded verkeer is erg goedkoop, toch zal dit wel extra kosten geven. Bij een klant met 1000 klikken per maand tegen een CPC van 0,02 zal dit in totaal 20 per maand kosten.
Als de resultaten van branded en non branded op een hoop worden gerapporteerd kan er een vertekend beeld ontstaan. De ROI is op branded campagnes erg hoog, waardoor er teveel waarde aan de Google AdWords campagne kan worden toegekend.
Er zijn meer voordelen dan nadelen om te adverteren op je eigen bedrijfsnaam. Daarom adviseren we altijd om dit te doen. Belangrijk hierbij is om de campagnes netjes te scheiden tussen branded en non branded campagnes, zodat de resultaten uit elkaar gehaald kunnen worden.
Heb je meer vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met n van onze specialisten.
Beste Fullservice Digital Agency '24