Vanuit ons specialisme e-Recruitment zoeken we continu naar mogelijkheden om recruiters effectiever te laten werven door de inzet van online marketing.En met de komst van het onlangs door Facebook gentroduceerde Multi product advertising is er ook voor recruiters weer een mooie extra optie bijgekomen om de recruitment een flinke boost te geven.
Met deze nieuwe feature geeft Facebook adverteerders de mogelijkheid om in 1 advertentie meerdere afbeeldingen te gebruiken (maximaal 5, de volgorde kun je zelf bepalen) en daarbij ook verschillende tekstuele calls to action (CTAs) en landingspaginas toe te voegen. Onderstaand voorbeeld maakt het helemaal duidelijk en roept wellicht zelfs al een oh ja, dat ken ik wel gevoel op omdat je dit soort advertenties ongetwijfeld al op je Facebook timeline bent tegengekomen.
Bovenstaande afbeelding is afkomstig van Facebook zelf en betreft een voorbeeld van hoe je deze nieuwe advertentiemogelijkheid inzet voor webshops. Maar wat nou als de producten die je wilt verkopen geen artikelen maar vacatures zijn? Heb je dan ook profijt van deze nieuwe vorm van adverteren? Mijn inziens wel!
In een eerder blog Succesvol recruiten met website custom audiences van Facebook gaven we al aan dat Facebook een zeer uitgebreid aantal targetting opties heeft. Demografisch, geografisch, op gedrag, interesses je kunt zelfs op functiegroepen en (in bepaalde gevallen) werkgevers (huidige / voormalige) targeten. In combinatie met Multi Product Advertising ontstaat er een nog krachtigere tool die zowel kan bijdragen aan de bekendheid van je employer brand als aan een toename van het aantal sollicitanten met betrekking tot je openstaande vacatures.
Onderstaand een voorbeeld:
Overigens noem ik deze tool een Job Carrousel omdat de term Multi Product Advertising minder passend is als we het hebben over een nieuwe manier om je online recruitment een boost te geven.
Ten opzichte van bijvoorbeeld adverteren op de betaalde vacaturesites, heeft de Job Carrousel een aantal grote voordelen:
Ben je voortdurend op zoek naar specialisten in verschillende functiegroepen dan is het zeker interessant om de Job Carrousel in te zetten. Per functiegroep kun je een separate afbeelding en landingspagina toevoegen en bovendien kun je de volgorde bepalen van de getoonde advertenties. Door vervolgens breed je publiek op Facebook te targeten (wie krijgen de advertentie te zien) bereik je met slechts n advertentie een groot deel van je doelgroep, wat niet alleen zal bijdragen aan aandacht voor de specifieke functiegroepen, maar ook aan je Employer Brand in totaliteit.
Heb je n hele specifieke vacature die je extra wilt promoten onder je doelgroep. Ook dan kun je de Job Carrousel goed inzetten. Want er zijn tal van verschillende creatieve invullingen m.b.t. de Carrousel te bedenken. Je kunt de verschillende posities bijvoorbeeld gebruiken om de top 5 voordelen van het werken bij jullie organisatie te benoemen. Of de top 5 bijzondere arbeidsvoorwaarden die jullie bieden.
Werf je doorlopend specialisten in n en dezelfde functiegroep (bv. Marketing en Communicatie) ook dan is de Job Carrousel interessant. Je kunt namelijk in n keer 5 vacatures opnemen in die ene advertentie en deze direct doorlinken naar de juiste landingspagina op je website.
Ondernemende recruiters / intermediairs zouden een plekje in de Job Carrousel zelfs als extraatje kunnen verkopen aan hun adverteerder (net zoals de betaalde vacature in de spotlight plaatsingen die je op websites veel tegenkomt). Zo verdien je uiteindelijk de inzet van de Job Carrousel nog terug ook.
Zoals je ziet, wederom een handige marketingtool die in beginsel bedacht is voor e-commerce, maar in de praktijk net zo effectief ingezet kan worden door recruiters, of je nu gericht wilt werven of wilt werken aan je employer brand. Wil je ook weten wat de mogelijkheden voor een effectieve recruitmentcampagne voor jouw organisatie zijn? Neem dan contact met ons op voor een gratis en vrijblijvend advies.
Beste Fullservice Digital Agency '24