Het gebruik van mobiele apparaten voor het bezoeken van websites groeit in een aanzienlijk tempo. In de afgelopen twee jaar is het aantal bezoeken via mobiele apparaten meer dan verdubbeld en bijna 17% van alle aankopen vindt plaats via een mobiel apparaat. Het is daarom van groot belang dat een website of webshop goed functioneert op smartphones en tablets om een optimale gebruikerservaring te creren. Ook Google hecht veel waarde aan mobiele bruikbaarheid en neemt dit mee als rankingfactorvoor het behalen van goede posities in de organische zoekresultaten.
Sinds kort is er een nieuwe functie in Webmaster Tools beschikbaar: mobiele bruikbaarheid. Deze nieuwe feature brengt problemen in kaart over de bruikbaarheid van een mobiele site. Je vindt deze optie via: Hulpprogrammas voor webmasters > Zoekverkeer > Mobiele bruikbaarheid. In dit rapport vind je onder andere het type fout en het aantal paginas waar de foutmelding van toepassing is. Bovendien is er per foutmelding een grafiek terug te vinden, waarmee je de voortgang kunt bewaken.
Grafiek: mobiele bruikbaarheid in Webmaster Tools
Het is belangrijk om deze fouten zo spoedig mogelijk te herstellen, omdat dit bijdraagt aan de organische vindbaarheid en een beter gebruiksgemak voor de bezoekers. Onderstaande zes meldingen kunnen worden weergegeven als de Google bot problemen heeft ondervonden:
Je kunt verder inzoomen op een specifieke melding door op een onderdeel te klikken en vervolgens krijg je een overzicht te zien met alle paginas waar de foutmelding zich voordoet. Per pagina krijg je vervolgens gedetailleerde informatie over de melding en kun je ook direct controleren of de foutmelding zicht nog voordoet via PageSpeed Insights.
Voorbeeld gedetailleerde informatie op paginaniveau
Naast de eerder genoemde meldingen is het ook van belang om de volgende punten te analyseren en waar nodig actie te ondernemen:
In de praktijk zien we dat de zoekresultaten voor mobiele apparaten steeds meer van elkaar verschillen. Het is dus een must om een mobiele versie van je website/webshop te hebben om ook goed te kunnen ranken in de mobiele resultaten van Google. Bedenk daarnaast ook goed welke behoefte een gebruiker met een mobile device heeft en stem daar je mobiele variant op af met de juiste content, design en call to action. Wanneer je al beschikt over een mobiele versie is het belangrijk om te werken aan de problemen die in Webmaster Tools gerapporteerd worden.
Auteur: Okke Heusinkveld
Beste Fullservice Digital Agency '24