De regio Twente telt twee voetbalclubs in de eredivisie die beiden een spannende tijd tegemoet gaan. Zowel FC Twente als Heracles Almelo doen nog in de strijd mee een prestigieuze prijs in de wacht te slepen. Heracles Almelo speelt komend weekend in De Kuip tegen PSV de bekerfinale en FC Twente dingt nog steeds mee naar de titel van landskampioen. Van Es Marketing Services heeft in samenwerking met Adwise Internetmarketing een social media analyse uitgevoerd naar beide clubs.
Hoeveel wordt er over hen gesproken op social media en in welke hoedanigheid? Onderstaand figuur toont de procentuele verdeling van het aantal berichten op social media over de beide voetbalclubs over de afgelopen maand.
Procentuele verdeling berichtenverkeer op social media in de afgelopen maand.
De afgelopen maand werden er meer dan 64.000 berichten op social media geplaatst over FC Twente en Heracles Almelo. De berichten over FC Twente vertegenwoordigen 80% hiervan. Dit komt overeen met de verhouding van de begrotingen van beide clubs. Qua stadion capaciteit komt FC Twente uit op circa 78% van het totaal. Sinds de door Heracles gewonnen bekerwedstrijd tegen AZ op 22 maart is de verhouding van het berichtenverkeer aanzienlijk veranderd. Vanaf die datum vertegenwoordigt het berichtenverkeer over Heracles Almelo 44% van het berichtenverkeer, meer dan een verdubbeling van het aandeel dus. Onderstaand figuur toont de omvang van het berichtenverkeer van de clubs over de afgelopen maand.
Omvang van het berichtenverkeer op social media in de afgelopen maand.
Op de meeste wedstrijddagen wordt er op social media veel gecommuniceerd. Dat er veel is gecommuniceerd over de uitoverwinning van FC Twente tegen PSV op 4 maart is goed te zien.Uit het berichtenverkeer kunnen trending topics worden gedestilleerd, woorden die veel voorkomen in de berichten op social media. De top vijf van trending topics voor FC Twente over de afgelopen maand waren PSV, Feyenoord, Schalke, Ajax en ADO Den Haag.
Voor Heracles Almelo bestaat de trending topics top vijf uit Ajax, Alkmaar, Utrecht, Vitesse en De Kuip. In bovenstaand figuur is goed te zien dat er veel is gecommuniceerd over de wedstrijd tegen AZ op 22 maart en de verloren partij tegen Ajax (maar ook de wedstrijd van Jong Heracles tegen Jong Ajax speelt hier een rol).
Van alle berichten op social media over zowel FC Twente als Heracles Almelo is 72% op Twitter geplaatst. De vijf belangrijkste auteurs van berichten over FC Twente zijn Twentetweets (446 berichten), twittijd (325), tctclips (279), fctwente online (258) en twentefans (235). De meest actieve twitteraars over Heracles Almelo zijn twittijd (100 berichten), ANP (87), Datawiresport (78), tctubvoetbal (78) en HeraclesAlRSS (74). FC Twente telt ruim 37.000 volgers van de officile Twitter-account van de club tegenover ruim 2.200 volgers van de Heracles account. Hier heeft FC Twente een flinke voorsprong. Deze club is dan ook actiever op Twitter dan Heracles. Zo heeft FC Twente in totaal ruim 6.000 tweets geplaatst tegenover krap 1.000 door Heracles. Naast de social media netwerken zoals Twitter, Facebook en Hyves wordt er over beide clubs ook veel op andere websites gesproken. Zowel voor FC Twente als voor Heracles Almelo geldt dat er het meest over hun wordt geschreven op www.elfvoetbal.nl en de websites van de Telegraaf en het AD.
Naast de informatie over waar, wanneer en wie ergens over communiceert is het interessant hoe er over iets wordt geschreven, het sentiment van de berichten. Wordt er veel positief of negatief over de clubs gecommuniceerd? Onderstaand figuur toont van de twee clubs het percentage positieve en negatieve berichten over de afgelopen maand.
Over de afgelopen maand ontlopen beide clubs elkaar nauwelijks qua sentiment van de berichten. FC Twente kent een iets groter aandeel van positieve berichten over de club, maar ook het aandeel negatieve berichten ligt een procent hoger dan bij Heracles Almelo. Op de dag dat Heracles Almelo van AZ won scoorde de club 14% positieve tegenover 2% negatieve berichten. Ook FC Twente kent dagen met veel positief sentiment. Na de gewonnen uitwedstrijd tegen PSV op 4 maart had 15% van het berichtenverkeer over de club een positief sentiment.
Het is even afwachten of beide clubs een titel in de wacht gaan slepen. En als zowel FC Twente als Heracles Almelo het niet halen? Dan wordt er op social media wellicht nog nagepraat over de verloren thuiswedstrijd van FC Twente tegen Heracles Almelo van 10 februari
Dit artikel is geschreven met behulp van de Social Media monitoring tool van Adwise.
Beste Fullservice Digital Agency '24