Facebook heeft gisteren een nieuwe trending-sectie aangekondigd. Deze trending-sectie zal in de rechter bovenhoek van de News Feed verschijnen en laat gebruikers zien wat er op dat moment binnen Facebook speelt. Enkele voorbeelden zijn TV-programmas, evenementen en artikelen waarover gepraat wordt.
De trending topics worden bepaald aan de hand van een algoritme van Facebook. Dit algoritme zoekt naar trefwoorden en vindt bijbehorende berichten of artikelen, waar naartoe wordt gelinkt. Zodra er veel over een onderwerp gesproken wordt op Facebook zal deze als trending worden aangemerkt.
De trending topics zijn enerzijds afkomstig van publieke Facebookpaginas. Dit zijn publieke bedrijfspaginas (die jij niet liked), communities, bekende personen en openbare persoonlijke profielen. Dit zijn algemene onderwerpen waar op Facebook veel over gepraat wordt. Anderzijds worden de trending topics uit de bedrijfspaginas die jij volgt en uit berichten van jouw vrienden op Facebook gehaald. Deze trending topics zijn veel persoonlijker en meer gericht op jouw interesses ten opzichte van de trending topics van de publieke paginas.
De trending topics zijn bekend geworden via Twitter. Op Twitter bestaat de mogelijkheid voor adverteerder om promoted topics te kopen. In eerste instantie biedt Facebook deze mogelijkheid niet aan, maar het wordt niet uitgesloten voor de toekomst, aldus The Verge.
De komende weken zal de trending topic sectie worden uitgerold in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, India en Australi. Het is nog niet duidelijk wanneer deze nieuwe sectie wordt uitgerold in Nederland.
Heeft u vragen over dit onderwerp? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Onze specialisten staan u graag te woord!
Beste Fullservice Digital Agency '24