Yes! Eindelijk is het zover. Facebook Jobs is beschikbaar in Nederland! In november 2016schreven wij al een blog over de komst van solliciteren op Facebook. En ja hoor, het is eindelijk ook in Nederland uitgerold! Hiermee gaat Facebook serieus de strijd aan met LinkedIn op de recruitmentmarkt. Benieuwd hoe Facebook Jobs werkt? Je leest het in deze blog!
Met Facebook Jobs kun je nu als bedrijf gratis een vacature plaatsen op Facebook. Deze vacatures worden op de tijdlijn van Facebookgebruikers weergegeven, maar ook op andere plekken op Facebook (zoals Marketplace). En dat biedt kansen voor recruitment, want Facebook heeft ten opzichte van LinkedIn ongeveer 4 keer zoveel gebruikers. Dat zijn dus veel meer potentile kandidaten! Daarnaast is LinkedIn vooral een platform voor hoger opgeleiden, terwijl je op Facebook ook een lager opgeleid publiek kunt bereiken. Facebook is met de komst van deze optie een waardig concurrent van LinkedIn!
Ik hoor je denken, hoe werkt dit? Gelukkig gaat het activeren van Facebook Jobs best eenvoudig! Ga vanuit de bedrijfspagina naar Publicatietools. Hier zie je aan de linkerkant onder het kopje Vacatures Sollicitaties staan.
Vervolgens kun je met deze Publicatietool heel gemakkelijk je vacature opstellen. Beschrijf de details van de functie zoals de werkzaamheden, maar ook zaken zoals het salaris, vacaturetype of specifieke open vragen richting je sollicitant. Verder stel je in op welk e-mailadres de sollicitaties en notificaties moeten binnenkomen.
Goed om te weten: vacatures via Facebook Jobs verlopen automatisch na dertig dagen. Facebookgebruikers kunnen de vacature daarna dus niet meer zien op hun newsfeed, in Facebook Marketplace of op de tijdlijn van je bedrijfspagina. De beheerders, redacteurs en moderators kunnen de vacature nog wel via de bedrijfspagina zien en eventueel ook vernieuwen.
Zo! De vacature staat op Facebook. Dat was best eenvoudig, toch? Maar hoe verloopt dan nu het sollicitatieproces? We laten het van zowel de kant van de werkgever als die van de werkzoekende zien.
Wanneer je bij het plaatsen van de vacature een specifiek e-mailadres hebt geselecteerd gaat de procedure voor de werkgever zeer eenvoudig. De sollicitaties en notificaties komen op het opgegeven e-mailadres binnen, maar worden ook op de bedrijfspagina zelf getoond. Vanuit je Facebookpagina kun je namelijk bij Publicatietools via Vacatures onder Sollicitaties precies zien wie er allemaal op de functie hebben gesolliciteerd. Deze sollicitaties kun je selecteren, waarna vervolgens relevante informatie wordt weergegeven, zoals werkervaring, opleiding en de reactie(s) op de open vragen.
In deze omgeving plan je eventueel ook gelijk een sollicitatiegesprek en beheer je middels statussen het sollicitatieproces. Je kunt de volgende statussen selecteren: Contact opgenomen, Gesprek gepland, Op gesprek geweest, Aangenomen, Afgewezen. Je kiest daarnaast zelf hoe je contact opneemt met je sollicitant. Je kunt er namelijk voor kiezen om dit via een chatbericht te doen, een email te verzenden f om telefonisch contact op te nemen.
Als werkzoekende zie je vacatures verschijnen op je newsfeed, in de Marketplace of via de directe link naar de Jobs-pagina. In de post kun je op "solliciteer nu" klikken, waarna je terechtkomt op een digitaal invulformulier. Facebook vult hier op basis van je profiel automatisch persoonlijke informatie in zoals je contactgegevens, je werkervaring en je opleiding. Je kunt hierin zelf wel de keuze maken welke zaken jij relevant vindt en zo kun je dus niet-relevante onderdelen uit dit digitale sollicitatieformulier verwijderen.
Zoals benoemd zijn de vacatures ook een onderdeel binnen Marketplace geworden. Voorheen stonden hier net als op Marktplaats (tweedehands) producten te koop, zoals bijvoorbeeld een auto. Maar nu dus ook vacatures! Ben je dus op zoek naar werk? Dan kun je vanuit Marketplace zelf een selectie maken waarmee je bijvoorbeeld op afstand, branche of type baan kunt filteren.
Is Facebook Jobs nou de nieuwe LinkedIn en gaan we voortaan met zn allen via Facebook op zoek naar een nieuwe baan? Dat zou maar zo kunnen! Er is in de huidige opzet goed nagedacht over de sollicitatieprocedure. De mogelijkheid om te solliciteren is lekker laagdrempelig, het beheren van de sollicitaties is voor werkgevers overzichtelijk er is ook goed nagedacht over de integratie van Facebook Jobs in het platform (zowel in de feed als in Marketplace).
En natuurlijk heeft Facebook ook goed nagedacht over een verdienmodel voor de dienst. Zo is vacatures plaatsen gratis voor werkgevers, maar moet je wel betalen voor een boostom de vacature beter te verspreiden. Ook voor meer specifieketargetingom bepaalde doelgroepen te bereiken moet je betalen. Kies je ervoor de vacature als advertentie in te zetten? Dan moet deze vacature eerst door Facebook goedgekeurd worden. En zodra het is goedgekeurd kun je voor een bepaald budget specifiek targeten op werk, woonplaats en bijbehorende ervaring. Wil je bijvoorbeeld als uitzendbureau vacatures in bulk in Facebook Jobs inladen? Dat kan op dit moment helaas nog niet, omdat er helaas nog geen koppeling mogelijk is met ATS of CRM-systemen. Het kost je dus nog relatief veel tijd om in zo'n geval alle vacatures te plaatsen. Hopelijk komt die koppeling er wel snel!
Daarnaast ben ik ook benieuwd naar reacties van Facebookgebruikers. Zitten zij wel te wachten op vacatures in hun newsfeed? 1 ding is duidelijk; met de komst van Facebook Jobs komen werk en priv steeds dichterbij elkaar op n platform. Wil je als sollicitant eigenlijk wel met je Facebook profiel op een vacature solliciteren? Dat is een afweging die je als werkzoekende moet maken. Als bedrijf heb je in ieder geval naast LinkedIn een geweldig platform erbij om je potentile nieuwe werknemer te vinden!
Wil jij ook Facebook Jobs ingericht hebben en op slimme manier je potentile werknemers op dit platform bereiken? Wij helpen je hier graag bij! Neem hiervoor contact met ons op!
Beste Fullservice Digital Agency '24