Eigenaren en beheerders van bedrijfspaginas op Facebook hebben de mogelijkheid om uitgebreide paginastatistieken van hun Facebook pagina te bekijken. De paginastatistieken, ook wel Facebook Insights genoemd, bieden een overzicht van de meest belangrijke pagina-activiteiten. Op deze manier krijg je als organisatie inzicht in het resultaat van de Facebook inspanningen. Zo maakt Facebook Insights onder andere de volgende zaken erg inzichtelijk:
Facebook Insights is te vinden in het administratiepanel op Facebook, dit is de pagina waar je direct terechtkomt als je inlogt in het bedrijfsaccount. Hier klik je vervolgens op de nieuwe paginastatistieken bekijken of alles weergeven:
Hierna kom je terecht op de overzichtspagina van de statistieken, waar je verschillende tabbladen te zien krijgt, namelijk: Overzicht, Vind-ik-leuks, Bereik, Bezoeken, Berichten en Personen. Hier vind je (vrijwel) alle informatie waar je als marketeer naar op zoek bent.
In de paginastatistieken is het mogelijk om te zien wat het aantal vind-ik-niet-meer-leuks is geweest in een bepaalde periode. Het is erg waardevol om te weten wat de oorzaak is van een vind-ik-niet-meer leuk. Wanneer n bepaald bericht voor vind-ik-niet-meer leuks heeft gezorgd weet je wat je in de toekomst beter niet meer kan plaatsen op Facebook om op deze manier vind-ik-niet-meer leuks zoveel mogelijk te voorkomen. Onder het tabblad Vind-ik-leuks kan je deze gegevens vinden.
Door op een vind-ik-niet-meer leuks piek te klikken kan je erachter komen wat de bron is geweest voor deze vind-ik-niet-meer leuk(s). Hier krijg je het volgende overzicht:
Dit is opzicht nog niet erg duidelijk, maar door naar het tabblad Berichten te gaan kun je direct zien om welke statusupdate het gaat. In het overzicht van het tabblad Berichten zoek je namelijk even het bericht op met dezelfde datum als het aantal vind-ik-niet-meer leuks en je krijgt te zien hoeveel interactie heeft plaatsgevonden met het bericht, waaronder het aantal vind-ik-niet-meer leuks.
In hetzelfde overzicht, onder het tabblad Berichten, kan je ook bekijken welk berichttype voor de meeste betrokkenheid, vind-ik-leuks, reacties, gedeelde items en het meeste bereik heeft gezorgd. Dit soort berichttypen zorgen voor de meeste interactie op jouw Facebook pagina. Interactie is van groot belang op Facebook, waardoor het erg waardevol is om te weten welk soort berichten nou voor interactie zorgen. met deze informatie kan je hier goed op in spelen in de toekomst, door vaker dit soort berichten te plaatsen. Let wel, het is niet de bedoeling dat je altijd n enkel berichttype plaatst. Zorg te allen tijde voor variatie. Zie hieronder een voorbeeld:
Uit bovenstaande afbeelding valt direct te concluderen dat een statusupdate met een foto voor het meeste succes zorgt.
De vraag wanneer het nou het beste is om een post te plaatsen op Facebook kan je met de nieuwe paginastatistieken erg snel beantwoorden. Wederom onder het tabblad Berichten kan je namelijk informatie vinden over zowel het tijdstip als de dagen wanneer de meeste fans online zijn. Hierop kan je de plaatsing van de Facebook berichten afstemmen voor het meeste succes. In het voorbeeld hieronder zie je bijvoorbeeld dat de meeste mensen van een Facebookpagina in ons beheer online zijn op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag om 21:00 uur.
Onder het tabblad Personen vind je gegevens over de fans van jouw Facebook pagina. Dit is belangrijk om te weten omdat hierop de content voor op de Facebook pagina moet worden afgestemd. Wanneer jouw berichten perfect aansluiten op jouw doelgroep, zal dit namelijk voor veel meer succes zorgen.
Facebook Insights geeft veel informatie in de prestaties van een bedrijfspagina op Facebook. Dankzij deze informatie kunnen de Facebook campagnes en -inspanningen veel gerichter worden gestuurd om op deze manier maximaal resultaat uit Facebook te halen. De strategie is nu niet langer gebaseerd op het aantal impressies, klikken en het bereik, maar op veel gedetailleerder informatie zoals vind-ik-leuks, vind-ik-niet-meer leuks, gedeelde berichten en interactie op de Facebook pagina en berichten.
Ook kan de content strategie voor Facebook beter worden gestuurd. Dankzij de Facebook Insights weet je wanneer jouw fans online zijn en wie jouw doelgroep op Facebook is. Met deze gegevens kan er veel gerichtere content worden geschreven, zodat de content perfect aansluit op jouw doelgroep. Ookde plaatsing van de berichten kan hierop worden afgestemd, waardoor de kans een stuk groter is dat de fans het bericht ook daadwerkelijk zien en lezen. Kortom: met een goede analyse van de Facebook Insights heb jij de informatie die nodig is om jouw Facebook doelen te bereiken.
Er zijn nog veel meer gegevens en inzichten die kunnen worden verkregen via Facebook Insights. Wil je meer informatie over Facebook Insights of over het opzetten van een Facebook strategie? Neem dan contact op met een van onze adviseurs.
Auteur: Rene Nijhuis
Beste Fullservice Digital Agency '24