Facebook internationale paginas (Facebook Global Pages) is een perfecte oplossing voor internationaal georinteerde merken. Hiermee worden de voordelen van een internationale merkpagina gecombineerd met de kracht van een lokale pagina. De pagina's hebben ée§n universele merknaam, één totaal aantal fans, één persoonlijke URL en globale statistieken voor de volledige fanbase. Voor onze internationaal georinteerde klant Atkins hebben we een dergelijke structuur opgezet. In deze blog lees je hier meer over.
Atkins is een internationaal merk in fast moving consumer goods dat in verschillende landen actief is. Op Facebook heeft het merk per land een Facebookpagina. Facebook Global Pages was een logische stap. Deze structuur maakt het mogelijk om hun wereldwijde merk te beheren en het toch lokaal te houden.
Het voordeel van een internationale fanpagina is dat je hele fanbase op één overkoepelende pagina zit. En er zit strength in numbers! Daarnaast heb je met een dergelijke structuur als merk meer controle over je brand identity. Het voordeel van de lokale paginas is dat de lokale marketeers meer vrijheid hebben en dat de engagement op deze pagina's vaak hoger is dan op internationale pagina's. Verderop in deze blog lees je meer over de voordelen.
Met Facebook Global Pages biedt Atkins hun community een lokale ervaring. Atkins creert content voor hun wereldwijde publiek op basis van hun locatie en de taal die ze spreken. Mensen die op Facebook zoeken naar Atkins worden dankzij de nieuwe structuur nu automatisch doorgestuurd naar de juiste pagina. Hiervoor is een extra laag toegevoegd om bezoekers naar de juiste pagina te leiden (op basis van enerzijds hun IP adres en anderzijds de taal die is ingevoerd in hun profiel). Deze laag is de default pagina die we aanvullend hebben ingericht.
Om de Global Pages structuur in te richten is een specifieke opzet noodzakelijk. 1 rootpagina werkt onzichtbaar en overkoepelend boven de verschillende landen (marktpaginas) en de standaardpagina.
De marktpaginas (de landenpagina's) maken het voor Atkins mogelijk om te bepalen wie waar naartoe doorgestuurd wordt op basis van waar ze wonen en welke taal ze spreken.
Zie je als bezoeker uit Frankrijk toch liever de Engelstalige pagina, dan kan je de regio makkelijk zelf wijzigen onder de button More op de pagina zelf.
Dit is waar een Atkins fan naar wordt omgeleid als hij of zij niet aan een van de criteria voldoet om naar een marktpagina te worden geleid. Deze pagina fungeert ook als de belangrijkste URL voor de Atkins paginastructuur (www.facebook.com/AtkinsInternational). Wanneer mensen naar de standaardpagina gaan worden ze automatisch doorgestuurd naar de juiste pagina (marktpagina of standaardpagina). Indien er geen overeenkomst is, wordt de standaardpagina getoond.
Deze pagina is onzichtbaar en kijkt uit over de hele structuur. De rootpagina geeft Atkins uitgebreide inzichten over de hele structuur. De beheerders van de rootpagina kunnen ook de Global paginastructuur beheren (bijvoorbeeld toevoegen/verwijderen landen en bewerken van pagina's).
De nieuwe paginastructuur is voor internationale merken zoals Atkins een ware uitkomst. Hun internationale aanwezigheid op Facebook is erg belangrijk en met de nieuwe global pages structuur kunnen ze deze aanwezigheid nu eindelijk samenvoegen. Het is een wenselijke aanvulling voor merken die net als Atkins verschillende bedrijfspagina's beheren in verschillende landen of voor bedrijfspagina's die gerichte statusupdates plaatsen voor een specifiek publiek vanuit één pagina. Wil jij ook over naar een global pages structuur? Neem dan contact met ons op!
Beste Fullservice Digital Agency '24