Facebook is met 8,779 miljoen unieke bezoekers (maart 2012) het meest bezochte sociale netwerk van Nederland. Qua omvang en potentie steekt Facebook er op dit moment met kop en schouders bovenuit. Het social media platvorm van Mark Zuckerberg blijft zich ontwikkelen. Nadat Facebook begin maart de timeline voor bedrijven introduceerde komen ze nu met Facebook aanbiedingen. Adwise is alvast gaan kijken wat de mogelijkheden hierin zijn.
Binnenkort maakt Facebook het mogelijk om nog prominenter aanwezig te zijn in het nieuwsoverzicht van fans. Nu is het zo dat fans alleen nieuwsberichten krijgen te zien. De nieuwe gratis dienst maakt het voor bedrijven mogelijk om kortingen aan te bieden door een coupon op hun Facebook-pagina te plaatsen. Dit is een mooie manier om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten genteresseerd te houden. Ook is het een stimulans om mensen meer over de bedrijfspagina te laten praten doordat de aanbieding wordt gedeeld met vrienden. Op dit moment is Facebook in 6 verschillende landen aan het experimenteren met de kortingscouponnen. Als de testfase is afgerond wordt het wereldwijd uitgerold.
Allereerst is het belangrijk om goed na te denken over de waarde, de tekst en de afbeelding die zullen worden gebruikt. Voorkom te allen tijde dat de gebruiker de aanbieding als spam ziet. Dit kan namelijk resulteren in het verbergen van de aanbieding in het nieuwsoverzicht en het niet meer leuk vinden van de pagina. Daarnaast is het belangrijk dat het aansluit in de gehele Facebook strategie, dan wel de gehele marketingmix. Door de vele aanpassingen in functionaliteiten van de laatste tijd is het opzetten van een goede strategie tijdsintensiever geworden.
Het opzetten van een aanbieding gaat volgens de gebruikelijke stappen in Facebook. Bedenk een passende kop, bijvoorbeeld: Zoek gratis een riem uit bij aankoop van 2 jeans naar keuze, stel een eind datum in en maak een keuze in een goede afbeelding, die ook goed weergegeven wordt als miniatuur afbeelding. Alle facebookers die de bedrijfspagina een like hebben gegeven zullen de aanbieding zien in het nieuwsoverzicht. Vervolgens kunnen mensen de aanbieding accepteren. Zoals in het voorbeeld hieronder kunnen ze de aanbieding claimen door op get offer te klikken.
Door op de link te klikken, kunnen ze de aanbieding naar een e-mailadres doorsturen. In de winkel kan de facebooker de e-mail laten zien, zowel fysiek als op de mobiel, en de aanbieding verzilveren.
Facebook maakt het mogelijk om statistieken als CTR (click-through-ratio), aantal geclaimde aanbiedingen et cetera inzichtelijk te maken. Adwise kan door middel van deze gegevens de aanbiedingen sturen en zorgen voor meer rendement.
Aan de nieuwe dienst zitten wel voorwaarden gekoppeld. Het is namelijk alleen mogelijk om kortingsbonnen aan te bieden aan fans. En daar komt bij dat de bedrijfspagina minimaal 500 likes moet hebben. Ook is het een voorwaarde dat het bedrijf een fysieke winkel heeft. Het is dus niet bedoeld voor webwinkeliers.
Naast de inrichting van de Facebook timeline pagina en het adverteren kunnen er steeds meer diensten worden ingezet op Facebook. Voor veel bedrijven is dit een fantastische manier om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te activeren. Aanbiedingen kunnen namelijk op verschillende manieren worden ingezet. Benieuwd naar wat het voor uw bedrijf kan opleveren? Maak een afspraak met 1 van onze adviseurs.
Ter illustratie een filmpje van Facebook zelf:
Auteur: Martijn Everink
Beste Fullservice Digital Agency '24