Adobe heeft een onderzoek gehouden met betrekking tot mobiel zoekverkeer. Uit een steekproef van haar klanten is gebleken dat 25-30% van al het zoekverkeer afkomstig is van mobiele apparaten (smartphones, tablets etc.). Het wordt dus steeds belangrijker om aandacht te besteden aan de campagnes die gericht zijn op mobiele apparaten. In dit blogbericht behandelen we de drie belangrijkste trends.
In onderstaande grafiek zie je het resultaat van het onderzoek van Adobe. Deze grafiek laat de klikken in Google zien via tablets en smartphones, als een percentage van het totaal aantal klikken in Google. Terwijl het aandeel van betaalde klikken in de business-to-business markt (B2B) nog erg laag is, is het aandeel van betaalde mobiele klikken in de auto - en retailbranche al tussen de 25% en 30%. Dit betekent dat meer dan n op de vier van de betaalde klikken afkomstig is van mobiele apparaten.
In een rationele markt is de cost-per-click evenredig aan de ROI (return on investment) op een advertentie. Dit wil zeggen dat als een bepaalde advertentie een goede ROI heeft, een marketeer veelal bereid zal zijn om meer te betalen voor deze advertentie. Dit zorgt ervoor dat de cost-per-click zal toenemen. Maar wat ook uit het onderzoek van Adobe is gebleken is dat wanneer het gaat om verkeer via smartphones en tablets de markt niet rationeel is.
Omdat smartphones en tablets niet zoveel omzetten als desktops (computers en laptops) zijn marketeers meestal niet bereid om een hogere cost-per-click te betalen voor advertenties op smartphones en tablets. Hierdoor ligt de cost-per-click op ongeveer de helft van de cost-per-click voor desktops. Deze lage cost-per-click (oftewel prijs) zorgt ervoor dat de ROIs voor smartphones en desktops vrijwel identiek zijn.
Zoals in onderstaande grafiek te zien is, is de cost-per-click bijna 30% lager bij tablets in vergelijking met desktops. En dit terwijl de ROI bijna 70% hoger ligt dan bij desktops.
CPC = cost-per-click
In februari van dit jaar is uit een onderzoek van Mark Ballard van RKG gebleken dat de ROI aanzienlijk kan verschillen per mobiel apparaat, zoals de ROI op de iPad, Kindle, Android-tablet etc. Het onderzoek van Adobe laat een vergelijkbaar resultaat zien. Adobe heeft hierbij iOS (Apple) vergeleken met Android-gebruikers, waaruit bleek dat de ROI van de iOS gebruikers ongeveer dubbel zo groot is als de ROI van de Android-gebruikers. Dit verschil heeft vooral te maken met de hogere conversiepercentages.
Heeft u nog meer vragen over dit onderwerp? Neem dan geheel vrijblijvendcontactmet ons op. Onzespecialisten staan u graag te woord!
Auteur: Rene Nijhuis
Beste Fullservice Digital Agency '24