Als webshop eigenaar wil je je productaanbod het liefst zo breed mogelijk inzetten en ervoor zorgen dat de doelgroep die je wil bereiken constant in aanraking komt met jouw producten. Traditionele manieren van adverteren zoals Google Adwords en Product Listing Ads dragen bij aan het conversiedoel van de webshop, maar waarom zouden webshop eigenaren hun bereik niet vergroten door te adverteren op prijsvergelijkers? Uit statistieken is gebleken dat bezoekers eerst de prijs van hun product gaan vergelijken bij verschillende webshops om zo de laagste prijs te betalen.
Prijsvergelijkers zijn (zeker wanneer je een laagste prijsgarantie hanteert) een prima hulpmiddel om jouw producten extra onder de aandacht te brengen en de bezoeker te overtuigen om het product voor de beste prijs aan te schaffen. Maar met welke prijsvergelijkers ga je dan samenwerken? In deze blog vertellen we je welke belangrijke prijsvergelijkers er zijn om te bepalen welke prijsvergelijker het meest geschikt is voor jouw webshop.
Om het overzichtelijk te houden gaan we in deze blog in op de drie prijsvergelijkers die wij inzetten om het succes van onze klanten te vergroten, namelijk:
Deze prijsvergelijkers brengen dagelijks duizenden bezoekers naar allerlei webshops. Iedere bezoeker gebruikt deze prijsvergelijkers om producten te vergelijken en de beste en goedkoopste webshop te vinden. Het criterium "prijs" speelt een belangrijke rol bij de prijsvergelijkers. Echter kijken niet alle bezoekers naar de prijs van het product. Op basis van gebruikersreviews kunnen bezoekers ook snel en gemakkelijk de manier van afhandeling, leveringstijden en afhandeling van retouren inzien.
Deze prijsvergelijker heeft op dit moment 24 miljoen producten van ruim 9.500 webshops, 5.200.000 productreviews en 98.000 shopreviews. Al dezeproducten kun je snel en gemakkelijk met elkaar vergelijken. Op prijs, maar ook op kenmerken als betalingsopties, keurmerken en levertijd.
Beslist.nl kan je helemaal aan jouw persoonlijke wensen aanpassen via het onderdeel Mijn Beslist. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een verlanglijstje en het zetten van een prijsalarm op een bepaald product. Bij het instellen van een prijsalarm krijg je een bericht als een product de prijs heeft bereikt die jij hebt ingevoerd als acceptabel.
Adverteerders betalen een vergoeding als consumenten via beslist.nl doorklikken naar hun webshop.De sortering wordt bepaald aan de hand van criteria die je zelf opgeeft. Zo zal de n veel waarde hechten aan de laagste prijs van een product en vindt de ander een goede beoordeling van een shop belangrijk.
Op beslist.nl is het mogelijk om je webshop gratis aan te melden en om betaald te adverteren (minimaal 600, dit wordt ingezet alszijnde klikbudget). De grote voordelen van een betaald account ten opzichte van een gratis hebben we op een rijtje gezet:
Adverteren op beslist.nl is eigenlijk voor iedere webshop eigenaar interessant. Met 33 categorien zit er altijd wel een categorie tussen die matcht met de producten uit uw webshop, de categorien met de meeste producten zijn:
Op beslist.nl is de actieve consument met een hoge aankoopintentie te vinden. Beslist.nl biedt de mogelijkheid om gericht te adverteren binnen verschillende advertentiegroepen en productcategorien. Hierdoor vergroot je het effect van je advertentie en uiteindelijk van je campagne.
Naast bezoekers naar de webshop sturen is het ook mogelijk (nu nog voor een aantal categorien) om bezoekers bij Beslist.nl te laten afrekenen. Door artikelen in de Winkelwagen te plaatsen koop je de artikelen via beslist.nl. Je vult maar n keer je gegevens in en je rekent in n keer af, zelfs bij meerdere webshops tegelijkertijd.
Op Vergelijk.nl kun je ruim 5 miljoen producten met elkaar vergelijken in meer dan 700 webwinkels. Bovendien kun je de meningen en adviezen van duizenden andere consumenten over producten en winkels lezen. Door je inzicht te geven in de verschillen tussen producten, prijzen en winkels wil vergelijk.nl het makkelijker maken om een aankoopbeslissing te nemen.
Op Vergelijk.nl kunt je met bijvoorbeeld een banner je bedrijf extra onder de aandacht brengen bij onze consumenten. Je krijgt als adverteerder toegang tot uitgebreide statistieken over je campagne. De tarieven voor het plaatsen van een banner zijn gebaseerd op cpm (costs per thousand advertisement views).
Voor het aanmelden van je webwinkel bij Vergelijk.nl betaalt je eenmalig 200. Dit is een bijdrage in de kosten voor de uitvoering van de kredietcontrole, de technische aansluitwerkzaamheden en de administratie.Per maand betaal je een minimumtarief van 50. Dit tarief staat los van het aantal leads of het aantal bestellingen dat je ontvangt.
Over het algemeen bestaan de producten op vergelijk.nl vooral uit technisch gerelateerde artikelen. Voordelen ten opzichte van andere prijsvergelijkers om te gaan adverteren zijn:
Bij Vergelijk.nl kun je niet alleen vergelijken, maar ook direct in je webwinkel bestellen via cps (cost per sale). Dat is gemakkelijk voor de consument, maar ook voor de webshopeigenaar.
Vergelijk.nl is onderdeel van het Nederlandse Compare Group, een zelfstandig en onafhankelijk bedrijf. Onder verschillende merknamen beheren zij meerdere vergelijkingssites, ook in Belgi, Frankrijk en Finland.
Kieskeurig.nl is onderdeel van Sanoma, in 1999 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van Kieskeurig.nl is om de consument betrouwbare en onafhankelijke informatie te verschaffen over diverse producten.
Bezoekers van Kieskeurig.nl zijn over het algemeen consumenten die op het punt staan (online) een aankoop te doen. Door de diversiteit aan productgroepen op de site bereiken zei alle doelgroepen. Enkele kerncijfers van kieskeurig.nl:
Het is nu voor consumenten ook mogelijk om direct af te rekenen op Kieskeurig.nl. Echter is dit nog een pilotfase.
Eenmalig betaal je 500,- set-up kosten. Na de opname in de Winkelvergelijker op Kieskeurig.nl betaal je alleen de doorgestuurde leads met een minimum factuurbedrag van 75,- per maand.Op Kieskeurig.nl zijn naast het aansluiten bij de winkelvergelijker verschillende mogelijkheden op het gebied van adverteren. Banners kunnen op verschillende niveaus worden ingezet:
Dagelijks bezoeken ruim 170.000 consumenten Kieskeurig.nl. Zij vergelijken hier producten, prijzen en winkels, beschrijven hun ervaringen met producten en lezen de reviews van andere consumenten.
Aangezien wij op dit moment deze drie vergelijkers inzetten voor het succes van onze klanten en elke branche andere producten aanbiedt aan de consumenten is het per branche en per webshop verschillend welke prijsvergelijker nou het meeste rendement opleverd.
Webshops die technische producten voeren adviseren wij te adverteren op Vergelijk.nl. Echter, de meeste webshops hebben raakvlakken met de categorien op Beslist.nl. Gezien het aantal bezoekers en de mogelijkheden van Beslist.nl ten opzichte van Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl, adviseren wij de webshop eigenaren te adverteren op Beslist.nl. De mogelijkheden van Beslist.nl worden in de toekomst alleen nog maar uitgebreid en het kanaal is zich aardig aan het onderscheiden ten opzichte van haar concurrenten.
Dankzij de tv-reclames, sponsoring van de schaatsploeg en het continu aanwezig zijn in de zoekresultaten kunnen we concluderen dat Beslist.nl een totaal pakket biedt aan de webshopeigenaren en daar ook ons advies naar uitgaat. Enkele voordelen van Beslist.nl ten opzichte van Vergelijk.nl en Kieskeurig.nl:
Naast deze prijsvergelijkers zijn er nog een aantal vergelijkingssites waar het mogelijk is om de producten vanuit jouw webshop te tonen.Er zijn nog veel meer successen die bereikt kunnen worden met adverteren op prijsvergelijkers en het op de juiste manier inzetten van je productfeed. Wil je meer informatie over prijsvergelijkers of over het opzetten van een productfeed om in te zetten bij deze prijsvergelijkers? Neem dancontactop met n van onze specialisten.
Auteur: Rick ten Voorde
Beste Fullservice Digital Agency '24