Challenge us
menu

Dit zijn de nieuwste features aangekondigd tijdens Google Marketing Next

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Deze week heeft Google tijdens het Google Marketing Next event in San Francisco de nieuwste features bekend gemaakt. Tijdens het event stonden de nieuwe features van Google Analytics, Google Adwords en Doubleclick centraal. In deze blog bespreken wij de meest opvallende features.

1. In-market audiences voor search campagnes

Google heeft aangekondigd dat het ook mogelijk wordt omin-market audiences voor searchin te zetten. Deze feature kan op dit moment alleen gebruikt worden voor het Display Netwerk en voor YouTube campagnes, maar daar brengt Google verandering in. Hierdoor kan je straks ook met search campagnes inspelen op consumenten die al ver in de customer journey zitten en waarschijnlijk een hogere aankoop/conversie intentie hebben.

2. Offline aankopen beter stimuleren met online campagnes

Google heeft ook aangekondigd dat er een locatie extensie komt voor YouTube. De locatie extensie is er momenteel al voor de search en display campagnes, maar binnenkort wordt deze feature ook aangeboden op YouTube. Met behulp van deze extensie is het mogelijk om gegevens van je bedrijf zoals locatie en openingstijden en een call now button toe te voegen aan een YouTube advertentie. Met behulp van deze extensie wil Google de offline verkopen stimuleren.

De invloed van online adverteren op de offline verkopen kan bijvoorbeeld worden gemeten met behulp van gegevens uit CRM of klantendatabase. Zo kun je als organisatie offline verkopen importeren in Adwords zodat de bijdrage van online campagnes op offline aankopen zichtbaar wordt. Hierdoor krijgen bedrijven direct meer details over de impact van de advertentie op productniveau. Lees hoe we eerder de impact van online op zowel winkelbezoeken als winkelaankopen meetbaar hebben gemaakt in deze case.

3. Last click is verleden tijd

Google Attribution is een gratis tool die de complete conversiecirkel van de consument evalueert. Met behulp van Google Attribution wil Google het volledige pad van de consument in kaart brengen. Op dit moment wordt er te veel gefocust op de laatste klik die heeft geleid tot de conversie, maar niet op de touch points die daarvoor hebben plaatsgevonden. Door middel van het attribution model kan de bijdrage van alle campagnes en devices op uiteindelijke conversies eenvoudiger in kaart worden gebracht. Deze data is extreem belangrijk om de juiste keuzes te blijven maken ten aanzien van online strategie en budgetverdelingen. Zonder deze inzichten zou het zomaar kunnen zijn dat een campagne die vroeg in het orintatie proces enorm bijdraagt wordt stopgezet omdat hier op basis van last click niet genoeg omzet of conversies uit komt.

4. Sneller laden van advertenties en landingspaginas

Google gaat display advertenties automatisch omzetten in een AMP, oftewel Accelerated Mobile Pages. Deze feature is gemaakt om mobiel internet te verbeteren door contentpaginas te maken die snel worden weergegeven. Google is bezig met het lanceren van een beta versie, waarin de AMP-landingspaginas voor de mobiel worden doorgelinkt vanuit search advertenties. Wanneer een bezoeker klikt op een Search advertentie op zijn of haar mobiel wordt diegene direct doorgelinkt naar de landingspagina. Google test ook met AMP landingspaginas voor search advertenties. Het laden gaat dankzij de AMP feature veel sneller dan bij een standaard landingspagina. Google beweert dat AMP advertenties voor display tot wel 5 seconden sneller kunnen laden dan standaard display advertenties.

5. Meet het aantal unieke gebruikers

Bij YouTube en AdWords advertenties is het straks mogelijk om het aantal unieke gebruikers en de gemiddelde impressie per gebruiker te zien. Dit geldt ook voor gebruikers die verschillende devices, schermen of kanalen gebruiken. YouTube maakt het ook mogelijk om in te zien hoe lang mensen naar een in-stream video kijken. Op deze manier is het mogelijk om te analyseren tot welk punt jouw video de aandacht trekt.

6. Prestatie rapporten landingspaginas in AdWords

Google Optimize voor Adwords maakt het voor adverteerders mogelijk om landingspaginas te maken en te testen voor specifieke campagnes, advertentiegroepen of keywords. Ook worden er rapporten van landingspaginas toegevoegd aan AdWords, waarin het bounce percentage, het conversieratio en de mobiel vriendelijkheid worden weergegeven.


Nog effectiever adverteren?

Dankzij de nieuwe features van Google is het mogelijk om eenvoudiger de juiste inzichten te krijgen. Het is nog niet bekend wanneer deze features gebruikt kunnen worden, maar er wordt gespeculeerd dat het dit jaar nog beschikbaar komt. Wil je meer informatie over de mogelijkheden van de nieuwe features? Neem dancontactmet ons op!

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24