De Digital Advertising roundup is een maandelijkse rubriek, waarin de belangrijkste updates binnen het digitale advertising landschap worden belicht. Met deze week: nieuwe advertentieformaten binnen Google Ads, het CSS programma van Google, Google Ads voegt nieuwe life events toe, producten kopen via Snapchat, nieuw formaat sitelinks binnen Google Ads en Bing ondersteunt nu taal targeting op campagneniveau.
Ongeveer 2 jaar geleden werd door Google al de Expanded Text Ad gentroduceerd binnen Google Ads, deze advertentie variant bestond nog uit 2 koppen van 30 tekens en 1 beschrijvingsregel van 80 tekens. Hiermee kreeg je als adverteerder al veel meer ruimte!
Dit heeft Google onlangs verder uitgebreid naar 3 koppen van 30 tekens en 2 beschrijvingsregels van 90 tekens. Hierdoor kunnen we als adverteerder nog meer USPs en zoekwoorden in advertenties kwijt. Daarnaast kun je de boodschap van de advertentie nog beter laten aansluiten op je bestemmingspagina.
Let wel op dat kop 3 en beschrijvingsregel 2 niet altijd worden weergegeven in de zoekresultaten, dit wordt ook duidelijk aangegeven. Zet daarom je belangrijkste USPs in kop 2 of beschrijvingsregel 1!
Naast de uitbreiding van de huidige tekstadvertenties heeft Google ook de lancering van de Responsive Search Ads aangekondigd. Deze is overigens nog niet beschikbaar in alle Google Ads accounts!
Met de komst van de Responsive Search Ads wil Google de creativiteit van de adverteerder combineren met de kracht van machine learning om zo de meest relevante advertentie te creren. In tegenstelling tot de normale tekstadvertentie is de responsive tekstadvertentie niet statisch.
Bij de Responsive Search Ads kun je als adverteerder wel 15 verschillende koppen en 4 verschillende bijschrijvingen toevoegen. Samen kunnen deze koppen in verschillende variaties worden getoond, op basis van machine learning worden verschillende combinaties getest om zo uiteindelijk de beste advertentie te creren.
Uit onderzoek van Google blijkt dat Responsive Search Ads zorgen voor een uplift van 15% in CTR in vergelijking met de standaard search ads. Dit is natuurlijk een gemiddelde en zal niet voor elke adverteerder hetzelfde zijn!
Zoals benoemd in een eerder blog heeft Google een megaboete ontvangen van de Europese Unie voor machtsmisbruik binnen Google Shopping en hiervoor het CSS programma opgericht (Comparison Shopping Services).
Dat wil zeggen dat prijsvergelijkers meer ruimte krijgen binnen Google Shopping. Vergelijkingswebsites komen in aanmerking om Google CSS partner te worden. Een advertentie via een CSS partner ziet er hetzelfde uit de reguliere Google Shopping advertentie, alleen staat de naam van de CSS partner eronder.
Om prijsvergelijkers te laten concurreren met advertenties in Google Shopping, krijgt een CSS partner 20% korting op de CPCs. Dit houdt in dat een adverteerder die via Google Shopping direct adverteert, 20% meer moet bieden om op gelijk niveau van een bod van CSS partner te komen.
Naast dit voordeel is er nog een voordeel, namelijk Merchant SpendMatch. Dit betekent dat een adverteerder die via een CSS partner adverteert, iedere maand 5% van de uitgaven als advertentietegoed krijgt teruggestort in het Google Ads account met een maximum van 100.000 per maand. Het advertentietegoed van 5% loopt af op 31 december 2018. De veilingkorting van 20% blijft ongewijzigd.Je ontvangt als adverteerder via een CSS account dus n 20% korting op je CPC n tot 5% procent van je uitgaven terug als advertentietegoed.
Wil je meer weten over onze mogelijkheden van het CSS programma? Lees dan onze volledige blog!
Eerder dit jaar werd door Google de life events targeting gentroduceerd, waardoor het mogelijk werd om gebruikers te targeten rondom belangrijke levensgebeurtenissen. Google maakt deze doelgroepen op basis van gedrag van gebruikers op websites die ze bezoeken, videos die ze bekijken en nog vele andere signalen die kenmerkend zijn voor de levensgebeurtenis.
Levensgebeurtenissen waarop je op dat moment kon targeten waren:
Dit is nu verder uitgebreid, zie hieronder de huidige targeting mogelijkheden binnen life events targeting:
Door de uitbreiding van life events doelgroepen kun je als adverteerder nog beter en specifieker/relevanter de juiste doelgroep bereiken met de juiste boodschap op het juiste moment. Op dit moment is het alleen nog mogelijk om life events te targeten via Google Ads voor Youtube en Gmail. Wil jij meer weten over life events en de juiste doelgroep bereiken met de juiste boodschap op het juiste moment? Neem dan contact met ons op!
Google is momenteel aan het testen met een nieuw formaat sitelinks, hiermee kun je meer inhoud van een betreffende webpagina bekijken zonder te moeten doorklikken naar een website.
In de oude situatie waren de sitelinks zichtbaar zoals je deze gewend bent,, deze is zichtbaar aan de linkerkant.
In plaats van de sitelinks weer te geven die je gewend bent, krijg je in de nieuwe situatie meer informatie over de betreffende pagina van de sitelinks. De nieuwe sitelinks worden weergegeven met pijlen, hiermee kun je de sitelink uitvouwen en meer over de site-inhoud van de pagina te weten komen.
In het verleden was het bij Bing alleen mogelijk om taalinstellingen op advertentiegroep te doen, hierdoor ontstonden er verschillen tussen de Google advertentiecampagnes en de advertentiecampagnes in Bing.
Daarnaast wanneer je campagnes vanuit Google Ads naar Bing Ads importeerde en je bijvoorbeeld Nederland wilde targeten met de taalinstelling Nederlands/Engels Bing Ads de Engelse taalinstelling als leidend nam. Dit wil je als adverteerder natuurlijk niet, gezien hierdoor het bereik in Nederland lager uitvalt. Hiervoor werd je als adverteerder beperkt en mocht de import alleen de Nederlandse taalinstelling bevatten.
Vanaf heden heeft Bing de taalinstellingen gemaakt aan Google Ads en kunnen er meerdere talen op campagneniveau worden getarget. Hierdoor kun je als adverteerder je bereik vergroten door het targeten van extra talen. Daarnaast ben je natuurlijk veel flexibelere en kun je eenvoudig je Google Ads campagnes importeren op meerdere platformen.
Amazon en Snapchat zijn een samenwerking aangegaan, waardoor Snapchat gebruikers via de camera-interface producten op Amazon kunnen zoeken. Dit wordt ook wel Visual Search genoemd door Snapchat.
Door de Snapchat camera te richten op een product of streepjescode en de software herkent een object, komt er een product of soortgelijk product in beeld van Amazon.
De link in de pop-up leidt naar de Amazon app of naar browservenster op Amazon.com. De nieuwe functionaliteit is momenteel alleen nog beschikbaar in de Verenigde Staten en wordt langzaam uitgerold.
Beste Fullservice Digital Agency '24