De maand oktober is weer voorbij en het is dus weer tijd voor de Digital Advertising roundup, met hierin de laatste updates binnen het digitale advertising landschap van de afgelopen maand.
In deze roundup onder andere nieuws over het bereiken van potentile klanten via TV-schermen met YouTube advertenties, Google kondigt store visits meting aan binnen Google Analytics, Facebook Attribution, features in Facebook en Google Campaign Manager ondersteunt Linkedin Sponsored Content.
Google Marketing Platform heeft op 16 oktober een nieuw apparaat type gelanceerd, namelijk: TV-schermen.Dagelijks streamen veel YouTube gebruikers YouTube naar hun TV-scherm via settopboxen, gameconsoles, streaming-apparaten (zoals Chromecasts) of via smart TV's. Door deze update van Google kunnen adverteerders nu potentile klanten bereiken via TV-schermen met YouTube advertenties. Voorwaarde is wl dat ze YouTube bekijken op een TV-scherm.
Het apparaat type TV-schermen wordt samengevoegd met computers, mobiele telefoons en tablets in Google Ads en Display & Video 360 onder het tabblad apparaten.
Hierdoor kunnen we als adverteerder de YouTube advertenties nog beter aanpassen op verschillende devices en tegelijkertijd ook bodaanpassingen instellen per devices. Het instellen van bodaanpassingen kon natuurlijk in het verleden ook al. Verder kun je ook de impact van je YouTube advertenties op TV-schermen inzien, zoals je dat ook van de overige devices kon zien.
Google Ads heeft twee nieuwe features aangekondigd, namelijk:
Extra functionaliteiten aan click-to-message advertenties
Toeschrijvings -en biedingsmogelijkheden voor store visits
Binnen Google Ads waren de click-to-message advertenties al een tijdje beschikbaar. Hiermee kunnen klanten via een sms contact opnemen met het een desbetreffend bedrijf, dit worden ook wel bericht extensies genoemd.
Google heeft nu twee nieuwe features aangekondigd op het gebied van click-to-message advertenties, namelijk: e-mail doorsturen en het automatisch beantwoorden van een bericht.
Met e-mail doorsturen kunnen berichten die potentile klanten verzenden nu per e-mail worden afgeleverd. Dit betekent dat adverteerders geen telefoonnummer meer hoeven in te voeren om bericht extensies te gebruiken.
Daarnaast kunnen adverteerders ook automatische antwoorden instellen om direct met standaard berichten te reageren op berichten van klanten.
Google Store Visits waren al enige tijd beschikbaar in Google Ads. Het meten van Google Store Visits gebeurt op basis van Wi-Fi, GPS en telefoonmast data. Door deze data te combineren kan Google heel nauwkeurig zeggen of iemand een locatie heeft bezocht.
Op gebied van store visits zijn er twee belangrijke updates, namelijk de uitrol van tools voor store visits en store visits zijn beschikbaar voor alle adverteerders in Google Analytics.
Tools voor store visits wordt op korte termijn uitgerold voor alle adverteerders met toegang tot gegevens van winkelbezoeken. Binnen tools voor store visits kun je als adverteerder gebruik maken van het data driven attributiemodel en slimme biedstrategien als doel-CPA, doel-ROAS, conversies maximaliseren en verbeterde CPC. Verder kan er nu ook gesegmenteerd worden op nieuwe versus terugkerende winkelbezoekers. Hierdoor krijgen we als adverteerder inzichten in hoeveel nieuwe en hoeveel terugkerende winkelbezoekers we met onze campagnes trekken. Wil je hier meer over weten? Lees het hier!
Eerder dit jaar werd deze functionaliteit al uitgerold bij slechts een aantal adverteerders, komende weken wordt deze feature beschikbaar voor alle geschikte adverteerders. Hierdoor krijgen marketeers nog meer inzichten van online activiteiten op offline winkelbezoeken. Hierbij wordt er niet alleen gekeken naar Google Ads, maar ook naar andere digitale kanalen!
Facebook Attribution, ook wel Facebook Toeschrijving, is afgelopen week door Facebook in alle advertentieaccounts uitgerold en is te vinden in de Facebook Bedrijfsmanager onder Attribution.
Facebook Attribution maakt het makkelijker om de effectiviteit van je advertenties op verschillende uitgevers, apparaten en kanalen te meten en om uiteindelijk betere zakelijke beslissingen te kunnen nemen. Dit gezien Facebook Attribution gebruik maakt van het gegevensgestuurde toeschrijvingsmodel. Het gegevensgestuurde toeschrijvingsmodel van Facebook leert van gecontroleerde experimenten en helpt je nauwkeuriger de incrementele waarde van je marketingactiviteiten te meten gedurende de customer journey. Iedere customer journey wordt individueel gemeten.
Met Facebook Attribution kan je gebruik maken van de volgende mogelijkheden:
Wil je meer weten over Facebook Attribution? Lees hier meer.
Het was al mogelijk om een priceoverlay toe te voegen aan je Facebook advertenties, echter was dit enkel nog in een beperkt aantal kleuren mogelijk. Nu is het ook mogelijk om daar je eigen huisstijl kleur te gebruiken en zijn er meer lettertypes mogelijk. Daarnaast wordt binnenkort de mogelijkheid uitgerold om een overlay op je dynamische afbeeldingen te plaatsen. Deze kan als .png bestand worden toegevoegd.
Het is nu mogelijk om een poll in je video te plaatsen. Een leuke manier om interactie met je doelgroep te zoeken. Hieronder een voorbeeld:
Eerder dit jaar maakte LinkedIn al de integratie met Google Campaign Manager bekend, echter was dit slechts voor enkele advertentie indelingen beschikbaar.
Vanaf heden wordt ook sponsored content ondersteund door de Google Campaign Manager. Bij sponsored content moet je onder andere denken aan: video, carrousel advertenties, leadgeneratie en tekstadvertenties. De integratie met Google Campaign Manager zorgt voor meer gebruiksvriendelijkheid en flexibiliteit.
Verder heb je alle rapportages op een plek, gezien je de prestaties van LinkedIn advertenties naast alle andere kanalen in de Campaign Manager kunt zien. Daarnaast zijn er cross-device rapportages beschikbaar en krijg je betere inzichten in de toeschrijving van Linkedin advertenties gedurende de klantreis.
Beste Fullservice Digital Agency '24