De maand november is weer voorbij en dus is het tijd voor de Digital Advertising Roundup, met hierin de laatste updates binnen het digitale advertising landschap.
Adverteerders kunnen met de nieuwe metrics toppositie en absolute toppositie beter zien op welke posities hun advertenties zijn vertoond binnen de zoekresultaten. Google definieert de toppositie als de posities boven de organische zoekresultaten en de absolute toppositie als de nummer n positie. Dit is een nieuw inzicht bovenop de metric gemiddelde positie. Die zou in theorie 1 kunnen zijn als er n advertentie is weergegeven: als enige n onder de organische resultaten. Dankzij de toppositie en absolute toppositie krijgen adverteerders dus meer inzichten in de daadwerkelijke positie van hun advertenties.
Adverteerders kunnen de toppositie en absolute toppositie binnen Google Ads aanroepen door de kolommen in de rapporten aan te passen. Onder Prestaties en Concurrentiestatistieken zijn de nieuwe metrics vervolgens zichtbaar.
Adverteerders hebben sinds medio november een nieuwe smart bidding strategie tot hun beschikking in Google Ads: doelvertoningspercentage. Deze geautomatiseerde biedstrategie probeert ervoor te zorgen dat advertenties een vooraf ingestelde vertoningsdrempel behalen. Doelvertoningspercentage kan een slimme strategie zijn wanneer je als bedrijf campagne voert voor meer naamsbekendheid. Je stelt dan in hoe vaak je advertenties wenst te serveren als de doelgroep zoekt naar voor jou belangrijke zoekwoorden.
Binnen de biedstrategie doelvertoningspercentage zijn, naast het vertoningspercentage, ook de volgende instellingen te wijzigen:
Bing biedt adverteerders nu de mogelijkheid om 3 headlines en 2 beschrijvingsregels te koppelen aan hun advertenties. De derde headline wordt in alle gevallen getoond, terwijl de tweede beschrijvingsregel mogelijk niet altijd wordt vertoond. Iedere headline heeft ruimte voor 30 karakters, iedere beschrijvingsregel staat 90 karakters toe. Groot voordeel van deze toevoeging is dat adverteerders hun uitgebreide tekstadvertenties volledig vanuit Google Ads naar Bing Ads kunnen exporteren. In de meest recente versie van de Bing Ads Editor is de wijziging reeds doorgevoerd.
Binnen Bing Ads kunnen adverteerders per november scripts toevoegen aan de accounts die zij beheren. Scripts kunnen campagnemanagement vereenvoudigen, iets wat wenselijk is wanneer je als adverteerder meerdere, grote accounts beheert. Voorbeelden van problemen die scripts kunnen oplossen: advertenties met 404-paginas signaleren, bodaanpassingen doorvoeren bij veranderende weersomstandigheden en automatisch uitsluitingswoorden toevoegen aan campagnes. Scripts is in beta beschikbaar en is in Bing Ads te vinden onder Account Summary en Bulk Operations.
Net als in Google Ads en Bing Ads kunnen sitelinks nu ook via Channable worden toegevoegd aan tekstadvertenties. Datzelfde geldt voor de derde headline en tweede beschrijvingsregel. Beide uitbreidingen zorgen ervoor dat adverteerders meer informatie kunnen verstrekken in hun tekstadvertenties. Naast deze twee extra functionaliteiten heeft Channable ook dynamische velden gentroduceerd voor CPC-biedingen. Hiermee kunnen adverteerders biedingen aanpassen voor bepaalde kenmerken uit de feeds die zij bij Channable hebben ingeladen. Hebben bepaalde producten bijvoorbeeld een hogere marge, dan zou je er als adverteerder voor kunnen kiezen om het CPC-bod te verhogen.
Facebook heeft een nieuw advertentieformaat toegevoegd voor single images, namelijk het vierkant (beeldverhouding 1:1). Deze beeldverhouding was al beschikbaar voor onder meer carrousels. Met name voor mobiele gebruikers zal dit nieuwe formaat de prestaties van advertenties ten goede komen. Het nieuw gentroduceerde formaat neemt namelijk meer beeldschermruimte in beslag dan het traditionele formaat (1:1.91). Voor adverteerders verandert er weinig wanneer zij een vierkante afbeelding willen plaatsen: via n afbeelding (of single image) kan een vierkante afbeelding worden toegevoegd aan de advertentie.
Instagram heeft drie nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan de Shopping mogelijkheden binnen het platform. Deze nieuwe opties zorgen er volgens Instagram voor dat gebruikers meer inspiratie kunnen opdoen n producten gemakkelijk kunnen terug vinden. Deze nieuwe manier van winkelen via Instagram kan de inspanningen van adverteerders ten goede komen, te meer omdat Shopping nu ook wordt toegelaten in videos. Voor adverteerders biedt dit mogelijkheden om hun producten nu ook in deze advertentie-indeling te laten zien
Beste Fullservice Digital Agency '24