Meer weten?
Wil jij ook aan de slag met influencer marketing, social video of Facebook advertising? Wij helpen je graag op weg. Neem contact met ons op!
De maand mei zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante updates van onder meer Amazon, WhatsApp, Google en Microsoft Advertising.
Amazon heeft recent uitsluitingszoekwoorden toegevoegd aan Sponsored Brands advertenties. Deze nieuwe functionaliteit is zowel voor Sellers als voor Vendors beschikbaar. Met Sponsored Brands ads kun je als adverteerder er voor zorgen dat je met je advertentie bovenaan de pagina van merkgerelateerde zoekopdrachten wordt weergegeven. Door de toevoeging van uitsluitingszoekwoorden kun je ervoor zorgen dat je niet wordt weergegeven op irrelevante zoekwoorden.
Helaas is het nog niet mogelijk om zoekterm query's voor Sponsored Brands te bekijken. Hierdoor kun je nog niet zien welke zoekwoorden je advertenties activeren.
Naast de toevoeging van uitsluitingszoekwoorden bij Sponsored Brands, heeft Amazon nog een update aangekondigd bij Sponsored Brands advertenties, namelijk de introductie van broad match modifiers. Door modifiers (+) toe te voegen aan brede zoektermen, heb je meer controle dan bij het zoekwoordtype breed. Met behulp van modifiers voor breed zoeken kun je aangeven dat bepaalde brede zoekwoorden of sterk gerelateerde zoekwoorden aanwezig moeten zijn om je advertentie te activeren.
WhatsApp gaat in 2020 starten met advertenties. Dat heeft Facebook bevestigd. Het gaat om full-screen Status Ads die worden getoond tussen de reguliere statussen van contacten. WhatsApp geeft gebruikers bij de Status Ads de mogelijkheid om door te swipen naar de website. Maanden geleden kondigde WhatsApp deze feature al aan. Naast de advertenties geeft WhatsApp gebruikers van WhatsApp for Business de beschikking over richer message formats, ofwel tekstberichten met beeldmateriaal. Ook wordt de product catalogus gentegreerd met de Facebook Business Manager.
Afbeelding: Matt Navarra
Google lanceert later dit jaar Gallery Ads voor mobiel, een visuele variant van de gebruikelijke zoekadvertenties. Met dit nieuwe advertentieformaat kunnen adverteerders binnen de zoekresultaten meer van hun content laten zien door verschillende afbeeldingen toe te voegen. Gebruikers kunnen vervolgens, in de advertentie bovenaan de zoekresultaten, swipen door de afbeeldingen. De kosten worden per klik in rekening gebracht of na een swipe naar de derde afbeelding. Google geeft aan dat tests hebben aangetoond dat Gallery Ads tot 25% meer interacties (kliks of swipes) opleveren.
Afbeelding: Search Engine Land
Google maakt het later dit jaar voor adverteerders mogelijk om met n campagne een groot publiek te bereiken over de verschillende Google-platformen. Daar introduceert het Discovery Ads voor. Die advertenties maken het mogelijk om te adverteren op YouTube, Gmail (Promotions en Social) en in de Discover-feed van de Google-app. Een van de redenen om de Discovery Ads te introduceren, zijn de uitkomsten van recente onderzoeken. Die onderzoeken tonen aan dat 76% van de consumenten onverwachte product discoveries waardeert tijdens het shoppen, en dat nog eens 84% na zon ontdekking in actie komt door bijvoorbeeld reviews te lezen en prijzen te vergelijken. De creatie, het potentile bereik en de gebruikersintentie, die Google herkent, zouden leiden tot gewenste resultaten.
Google gaat dit jaar directe aankopen toepassen binnen Google Shopping. Dat zorgt voor een betere gebruikerservaring en adverteerders profiteren van een verlaagde conversiedrempel. Gebruikers kunnen een product via Google aanschaffen als er een (blauw) icoon van een winkelwagen wordt getoond in het productoverzicht. Google benadrukt dat de consument in dat geval ook mag rekenen op Googles hulp bij bijvoorbeeld vertraagde levertijden en retouren. Gebruikers die klaar zijn voor een aankoop kunnen dus op drie manieren hun aankoop gaan voltrekken: op de website van de adverteerder, op locatie bij de adverteerder f binnen Google Shopping.
Google lanceert voor YouTube advertising de Bumper Machine. Met de Bumper Machine kun je als adverteerder een video van 90 seconden uploaden, waarna Google de video omzet naar een bumperadvertentie van 6 seconden. Met de komst van de Bumper Machine speelt Google in op adverteerders die geen professionele video van 6 seconden beschikbaar hebben.
De Bumper Machine van Google maakt gebruik van machine learning en zal eind dit jaar gentroduceerd worden.
Benieuwd naar nog meer product updates van Google tijdens Google Marketing Live? Lees de blog van Google!
Microsoft Advertising, dat voorheen Bing Ads heette, heeft tijdens de Microsoft Advertising Partner Summit 10 nieuwe features aangekondigd. Met die updates wil het zich onderscheiden van Google Ads.
De lijst met features ziet er als volgt uit:
Veel van deze features zijn nog in pilot en zullen de komende tijd worden uitgerold.
Wil jij ook aan de slag met influencer marketing, social video of Facebook advertising? Wij helpen je graag op weg. Neem contact met ons op!
Beste Fullservice Digital Agency '24