De maand maart zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante updates van onder meer Instagram, LinkedIn en Google.
Instagram heeft met Checkout een nieuwe functionaliteit gentroduceerd die gebruikers een product laat kopen zonder de app te verlaten. Checkout is alleen nog beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten en kent een gesloten beta voor ruim twintig bedrijven. Met de nieuwe Checkout verkort Instagram de weg naar een aankoop, simpelweg omdat een gebruiker binnen het platform een aankoop kan voltooien. De Checkout functionaliteit is alleen te gebruiken in organische berichten, stories en explore content, en kan nog niet worden ingezet voor Instagram advertising. De verkoper betaalt over iedere conversie een zogenaamde selling fee. Voor de gebruiker worden er geen extra kosten in rekening gebracht, Instagram houdt gebruikers zelfs in-app op de hoogte van de zending.
Facebook rolt in de komende maanden 3 nieuwe metrics uit die de relevantiescore vervangen. De relevantiescore laat zien hoe relevant de advertentie is voor het publiek dat je hebt bereikt. Volgens Facebook kunnen adverteerders aan de hand van andere metrics echter beter sturen binnen de campagnes. Daarom gaat het platform 3 nieuwe, meer gedetailleerde metrics introduceren:
Naast het vervangen van de relevantiescore heeft Facebook een update doorgevoerd in de tool die het potentile bereik berekent tijdens de opzet van een campagne. Het potentile bereik kwam eerder tot stand op basis van het totaal aantal actieve maandelijkse gebruikers. In de nieuwe berekening neemt Facebook alleen gebruikers mee die in de laatste 30 dagen een advertentie hebben gezien.
LinkedIn heeft in maart drie nieuwe targeting methoden toegevoegd aan zijn zakelijke advertising platform: look-a-likes, audiences templates en interesse targeting in combinatie met data van Microsoft. Met behulp van look-a-likes zijn adverteerders in staat om gebruikers te bereiken die overeenkomen met een reeds bestaande doelgroep. Dat kunnen websitebezoekers zijn, maar ook custom audiences met te targeten e-mailadressen of accounts. Binnen de interface van LinkedIn zijn vergelijkbare doelgroepen aan te maken door op de drie puntjes te klikken van de Matched Audience.
Daarnaast heeft LinkedIn het mogelijk gemaakt om voorgedefinieerde B2B-doelgroepen te bereiken, of zoals LinkedIn het noemt: audience templates. Deze doelgroepen bevatten karakteristieken als functietitels, senioriteit, vaardigheden en groepen. Bij het instellen van de doelgroep zijn de audience templates aan te roepen met een single click. Audience templates zijn binnen LinkedIn in te zien via Selecteer een doelgroep, waarna een lijst opent met eigen gemaakte doelgroepen (zoals remarketinglijsten) n audience templates. Die laatste zijn te herkennen aan het LinkedIn-logo.
Verder heeft LinkedIn targeting op basis van interesses uitgebreid. In januari deed deze targeting methode overigens al zijn intrede. Nu heeft LinkedIn de ongeveer 200 interessegroepen uitgebreid en kun je als adverteerder targeten op zakelijke onderwerpen en content waarmee gebruikers interacteren via Bing, de zoekmachine van Microsoft. Net als de audience templates is interesse targeting aan te roepen via de sectie doelgroepen die je doorloopt tijdens de campagne set-up.
Google Merchant Center is niet langer alleen te gebruiken door bedrijven met shopping campagnes via een Google Ads-account. De inzichten die Google Merchant Center biedt, waaronder informatie over prijzen en beschikbaarheid, worden namelijk ook inzichtelijk binnen organische zoekresultaten en Google Afbeeldingen.
Bedrijven die geen Google Ads-account hebben en structured data gebruiken voor hun producten, kunnen hun feed nu toevoegen aan Google Merchant Center. Daarmee krijg je als bedrijf meer controle over de juiste manier waarop producten worden getoond. Het grote voordeel ten opzichte van de vorige toegankelijkheid van Google Merchant Center is dat Google Ads niet langer benodigd is en er voor bedrijven geen kosten aan verbonden zijn.
Google neemt afscheid van de Google AdWords Editor, die nu verder gaat onder de naam Google Ads Editor. Daarmee sluit de naam van de editor aan bij het product zelf, dat al sinds juli 2018 door het leven gaat als Google Ads. Met behulp van de Google Ads Editor ben je als adverteerder in staat om bulkbewerkingen door te voeren en prestatiestatistieken te bekijken. De interface van de Google Ads Editor heeft in ieder geval een flinke update ondergaan. Niet alleen de look and feel is anders, ook de indeling verschilt met die van de Google AdWords Editor: de bewerkingsvelden bevinden zich nu aan de rechterkant in plaats van onderin. Verder biedt de nieuwe Google Ads Editor meer ondersteuning voor videocampagnes en waarschuwt Google wanneer er geen geautomatiseerde biedstrategie (smart bidding) en responsieve zoekadvertenties zijn ingesteld.
Google is momenteel bezig met het uitrollen van een nieuwe advertentiemogelijkheid binnen Google Shopping, namelijk Comparison Listing Ads (vergelijkingsadvertenties). Met de komst van Comparison Listing Ads krijgen vergelijkers meer mogelijkheden om verkeer naar hun eigen platform te generen.
Naast de huidige Google Shopping advertenties, zal Google een extra tabblad laten zien waar gebruikers een showcase ad van vergelijkingssites te zien krijgen. De advertenties van vergelijkers bevatten enkele matchende producten met een link naar de pagina van de vergelijker waar de producten te zien zijn en vergeleken kunnen worden. Gebruikers kunnen schakelen tussen de weergave producten met shopping-advertenties en de weergave met Comparison Listing Ads.
De veiling voor advertentieruimte op het tabblad met Comparison Listing Ads staat los van de veiling voor advertentieruimte met producten.
Wil je meer weten? Neem vrijblijvend contact op!
Google kondigde deze maand aan dat Google Afbeeldingen vanaf eind maart onderdeel gaat uitmaken van het Google zoeknetwerk. Dit betekent dat Google Shopping advertenties vanaf heden automatisch in aanmerking komen om te worden weergegeven in Google Afbeeldingen als gebruikers relevante zoektermen gebruiken.
Door deze ontwikkeling maakt Google Afbeeldingen niet langer deel uit van zoekpartners.
Naast deze ontwikkeling binnen Google Afbeeldingen, komt Google met een tweede update binnen Google Afbeeldingen, namelijk Shoppable Ads. Hiermee ziet de gebruiker direct productinformatie als prijs en merk terug in de afbeelding. Daarnaast word je direct doorverwezen naar de betreffende webshop.
Google lanceert vanaf april de Policy Manager in Google Ads. Binnen de Policy Manager kunnen adverteerders beleidsgerelateerde problemen terugvinden die van invloed zijn op advertenties, zoekwoorden of advertentie-extensies. Daarnaast kun je afkeuringen bekijken en beheren. Verder zul je hier aanbevelingen treffen om afkeuringen op te lossen en tevens certificeringen terugvinden die aan het account gekoppeld zijn.
In de digital advertising roundup van februari kondigden we al aan dat Pinterest haar eerste advertentiecampagne in Nederland had gedraaid. Vanaf half maart is Pinterest Adverteren in zijn geheel uitgerold in Nederland.
Wil je meer weten over adverteren op Pinterest? Neem vrijblijvend contact of bekijk hier de handleiding!
Beste Fullservice Digital Agency '24