Het jaar 2018 is inmiddels voorbij en dus is het tijd voor de laatste Digital Advertising Roundup van 2018, met in deze roundup de volgende ontwikkelingen:
Google voegt betalen voor conversie toe aan Display campagnes;
Google geeft TV-schermen als vierde apparaat nu ook weer binnen de rapporten;
Google introduceert nieuwe tools en meer talen voor responsive search ads;
Google rolt call to action extensie uit voor TrueView-advertenties;
Nieuwe winkelbezoeken metrics beschikbaar binnen Google Ads;
Update in Amazon Sponsored Products;
Facebook test met advertenties in zoekresultaten
In het verleden kon je als adverteerder bij smart display campagnes of standaard display campagnes al kiezen voor de biedstrategie doel-CPA. Echter, je kon hier alleen kiezen voor de optie betalen voor klikken.
Google heeft in december aangekondigd dat deze biedstrategie wordt gepdatet en dat ook betalen voor conversies een optie wordt binnen de biedstrategie doel-CPA. Hierdoor betaal je als adverteerder alleen wanneer klanten conversies genereren binnen je website/webshop. De optie betalen voor conversies is dus alleen beschikbaar als je kiest voor de biedstrategie doel-CPA binnen het display netwerk. Dit geldt dus voor de standaard display campagnes en smart display campagnes.
In het verleden kon je bij de biedstrategie doel-CPA dus alleen kiezen voor betalen voor klikken. Bij betalen voor conversies wordt hetzelfde algoritme gebruikt als bij betalen voor klikken. Dit gezien je gebruikmaakt van de biedstrategie doel-CPA. Echter, je betaalt in het geval van conversies natuurlijkerwijs voor conversies in plaats van voor klikken.
Er worden alleen kosten in rekening gebracht voor conversies die zijn ontvangen voor de doel-CPA die je als adverteerder hebt ingesteld. Er worden dus geen kosten in rekening gebracht voor klikken of vertoningen die tot de conversie hebben geleid.
Kort nadat Google in oktober TV-schermen als nieuw apparaat introduceerde binnen de advertentieplatformen Google Marketing Platform en Google Ads, krijgen adverteerders nu ook de mogelijkheid om te rapporteren op basis van dit nieuwe apparaattype. Door in de rapporten te segmenteren op devices, wordt inzichtelijk hoe de advertenties op de vier afzonderlijke devices (mobiel, desktop, tablet en nu dus ook TV-schermen) hebben gepresteerd. Eerder schaarde Google de prestaties van TV-schermen onder de noemer desktop.
Google heeft adverteerders vier nieuwe tools gegeven om responsive search ads (RSA) effectiever in te richten binnen Google Ads. Cijfers van Google lieten sowieso al zien dat het gebruik van responsive search ads leidt tot betere resultaten. Er worden namelijk 10% meer kliks gegenereerd door alleen al headlines en descriptions van huidige campagnes te hanteren in responsive search ads. De vier nieuwe tools die Google jou als adverteerder nu biedt:
Naast deze vier tools heeft Google begin december responsive search ads beschikbaar gemaakt voor tien nieuwe talen: Nederlands, Deens, Italiaans, Japans, Noors, Pools, Portugees, Russisch, Zweeds en Turks.
Google Ads heeft nieuwe store visits metrics toegevoegd aan Google Ads. De winkelbezoeken metric was al enige tijd beschikbaar binnen Google Ads. Hiermee kun je als adverteerder zien welke campagnes, zoekwoorden of apparaten de meeste bezoeken aan je fysieke winkel opleveren. Daarnaast kun je hiermee als adverteerder het rendement op je investering inzien en beter beslissingen nemen.
Sinds december heeft Google Ads hier een tweetal metrics aan toegevoegd, namelijk:
In aanvulling op de al bestaande tekstoverlay binnen videoadvertenties, rolt Google in januari een call to action extensie uit voor TrueView-advertenties. Met deze extensie kun je als adverteerder een call to action toevoegen onder de video, via een button en een begeleidende kop. Voor de button mag je 10 karakters gebruiken, voor de kop 15. Eerst zijn de call to action extensies binnen video beschikbaar voor TrueView instream ads en later ook voor bumper ads en TrueView discovery ads.
Amazon heeft afgelopen week een update aangekondigd in Amazon Sponsored Products. Waar je in het verleden alleen op keyword kon targeten, is het vanaf nu ook mogelijk om te targeten op productcategorie en ook productniveau/ASIN (unieke product IDs).
Deze targeting mogelijkheid is nu alleen nog beschikbaar in beta en wordt langzaam uitgerold in alle advertentieaccounts.
Deze advertentievariant heeft sterk vergelijkende targetingmogelijkheden met de advertentievariant Products Display Ads die alleen beschikbaar zijn voor Vendors. Echter is de advertentievariant Amazon Sponsored Products wel beschikbaar voor Sellers.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van Amazon? Neem dan vrijblijvend contact op met ons!
Facebook is in de Verenigde Staten en Canada gestart met het testen van advertenties in zoekresultaten. Mogelijk breidt Facebook deze nieuwe manier van adverteren uit als de resultaten voor zowel de gebruiker als adverteerder positief zijn.
Adverteerders die search ads kunnen toepassen, iets wat in Nederland dus nog niet mogelijk is, zullen in de instellingen van de advertentieset Search Results zien als extra plaatsing. In tegenstelling tot Google is het binnen Facebook niet mogelijk om zichtbaar te zijn op vooraf ingestelde zoekwoorden. De advertenties zullen dan ook getoond worden bij zoekopdrachten die Facebook relateert aan de adverteerder.
Beste Fullservice Digital Agency '24